Maksaisinko ostokset Paytrailin, Klarnan tai kenties Checkoutin kautta? Verkkokaupassa ja kaupan kassalla törmää kirjavaan joukkoon uusia ja vanhoja maksutapoja. Ostaminen sujuu helposti ja turvallisesti, kun tuntee maksamisen perusasiat.

1. Checkout

Checkout on monen suomalaisen verkkokaupan käyttämä maksunvälityspalvelu, josta löytyvät painikkeet verkkopankkeihin. Kauppiaasta riippuen maksaminen onnistuu myös yleisimmillä luotto- ja debit-korteilla, kuten Visalla, Visa Electronilla tai Mastercardilla. Tiliotteella ostoksesta veloitetun summan vastaanottajana saattaa lukea Checkout, ei tuotteen myynyt yritys. Checkout on OP:n tytäryhtiö.

 2. Klarna

Verkkokauppojen käyttämä maksunvälittäjä, joka tarjoaa verkkopankki- ja maksukorttimaksun vaihtoehdoksi myös ostoksen maksamista laskulla tai osamaksulla.

Klarna tarkistaa ostohetkellä tilaajan luottokelpoisuuden.

Laskutusvaihtoehdon valinnut asiakas saa laskun tuotteen toimituksen jälkeen. Maksuaikaa on 14 päivää. Osamaksun valinnut asiakas voi maksaa ostoksen 6–24 kuukauden erissä.

Osamaksussa kannattaa ottaa huomioon, että etenkin pienet maksuerät ja pitkä takaisinmaksuaika nostavat kokonaissummaa suhteessa tuotteen hintaan (kts. Osamaksu).

Klarnan ohella suomalaiset kaupat käyttävät muun muassa Svea Ekonomin ja Collectorin lasku- ja osamaksupalveluja. Kaikki kolme yhtiötä ovat ruotsalaisia.

3. Lähimaksaminen

Uusista maksukorteista löytyy niin sanottu lähimaksuominaisuus. Sitä voi käyttää pieniin, enintään 25 euron ostoksiin kaupan kassalla ilman pin-koodin näppäilyä. Riittää, kun kortin vie lähelle maksupäätettä.

Pin-koodi on annettava, kun kortilla tekee lähimaksun ensimmäistä kertaa. Maksupääte kysyy sen jälkeenkin silloin tällöin tunnuslukua ostosten tekemisen yhteydessä. Tällä varmistetaan, ettei kortti ole joutunut vääriin käsiin.

Lähimaksun keskeinen etu on nopeus pienissä ostoissa. Kukaan ei myöskään pääse urkkimaan pin-koodia selän takaa.

Lue myös: Harkitsetko sivutoimista yrittäjyyttä? Huomioi nämä seikat

4. Maksukortilla maksaminen

Verkkokaupat hyväksyvät yleensä maksutavaksi yleisimmät luottokortit, kuten Visan, Mastercardin ja American Expressin.

Maksaminen tapahtuu näppäilemällä kortin tiedot verkkokaupan sivuille. Lisäksi vaaditaan usein tunnistautumista omilla verkkopankkitunnuksilla.

Debit-kortilla maksat samalla tavalla kuin luottokortillakin.

Kuluttajaviranomaiset suosittelevat verkkokaupoissa luottokortin käyttämistä, sillä silloin luottokorttiyhtiöltä voi vaatia maksun palautusta, jos tavaraa ei toimiteta tai se on virheellinen.

Myös maksukortin debit-puolen ostoista kuluttaja voi vaatia hyvitystä, jos luottokorttiyhtiö on tähän ehdoissaan sitoutunut.

5. Mobiilimaksaminen

Mobiilimaksamisessa on kyse älypuhelimeen ladattavista sovelluksista. Esimerkiksi isoilla pankeilla on mobiilipalvelut, joiden kautta voi siirtää rahaa toisen käyttäjän tilille pelkällä kännykkänumerolla.

Pankit, luottokorttiyhtiöt ja matkapuhelinvalmistajat ovat myös kehittäneet ratkaisuja, joilla voi maksaa kaupan kassalla pelkkää puhelinta vilauttamalla.

Mobiilimaksaminen on yleistynyt kuitenkin hitaasti, sillä keskenään kilpailevien maksujärjestelmien käyttöönotto vaatisi kaupoilta isoja investointeja uusiin päätelaitteisiin ja tietojärjestelmiin.

Lue myös: Älä joudu hönäytetyksi nettikaupassa – 6 vinkkiä

6. Mobiilitankkaus

ABC-asemat ovat ottaneet käyttöön mobiilitankkauksen, jossa polttoaineen voi maksaa maksukortin sijaan älypuhelimen avulla. Maksaminen edellyttää, että S-pankin asiakas on ladannut puhelimeensa pankin mobiilisovelluksen ja palveluun on rekisteröity S-Etukortti Visa.

Tankkaus veloitetaan toteutuneen summan mukaisesti aivan kuten perinteisesti korttiautomaatilla maksettaessa. Asiakas voi valita, käytetäänkö veloituksessa maksukortin debit- vai credit-puolta.

7. Osamaksu

Osamaksu on perinteinen tapa maksaa ostos jälkikäteen useammassa erässä. Sitä hyödynnetään yleensä autojen, huonekalujen tai kodinkoneiden kaltaisissa isoissa hankinnoissa.

Kaupat tarjoavat yleensä asiakkailleen erilaisia pankkien ja rahoitusyhtiöiden maksuaikajärjestelyjä, kuten Nordean Tuohi Mastercard tai Lindorffin Apuraha.

Osamaksu korottaa hintaa tuntuvasti, sillä tuotteen hinnan päälle lisätään yleensä korko ja käsittelymaksut.

Esimerkiksi Gigantti ilmoittaa, että 1 000 euroa maksavan tuotteen kokonaishinnaksi tulee 1171 euroa, jos ostos maksetaan Klarnan erämaksuna 12 kuukausierissä. Todellinen vuosikorko on 34,64 prosenttia.

8. Paypal

PayPal on ”sähköinen kukkaro” ja maksujenvälitysjärjestelmä, jota käyttävät etenkin ulkomaisista verkkokaupoista ostoksia tekevät. PayPalin käyttö on ostajalle maksutonta, mutta se edellyttää rekisteröintiä.

Ostosten tekemiseksi PayPal-tilille on siirrettävä rahaa tai annettava maksukortin tiedot, jolloin ostot veloitetaan automaattisesti kortilta.

PayPalin etu on, ettei luottokorttitietoja tarvitse antaa useille verkkokaupoille, vaan tiedot pysyvät yhden maksunvälittäjän hallussa.

PayPalia käytetään usein myös silloin, kun vuokrataan loma-asunto yksityiseltä henkilöltä tai ostetaan tuote verkkohuutokaupasta. Tämä johtuu siitä, että PayPalilta voi vaatia maksun palautusta, mikäli tuote jää tulematta tai tuote ei vastaa annettua kuvausta.

PayPalin omistaa yhdysvaltalainen eBay. Vastaavantyyppistä maksunvälityspalvelua tarjoaa myös esimerkiksi ruotsalainen Payson.

Lue myös: Lentopisteet hyödyksi – 7 parasta vinkkiä

9. Paytrail

Paytrail on verkkokauppojen käyttämä maksunvälittäjä, joka tarjoaa verkkopankin ja maksukorttien ohella maksutavaksi Paytrail-tiliä. Tilin avaaminen vaatii rekisteröitymistä ja korttitietojen antamista.

Paytrail-tilin etu on, että ostot voi tehdä ilman jatkuvaa korttitietojen syöttämistä, eikä maksutapahtumaa tarvitse varmentaa joka kerta verkkopankkitunnuksilla. Tiliotteella ja luottokorttilaskulla maksun saajana näkyy Paytrail Oyj. Yritys on osa tanskalaista Nets-konsernia.

10. Postiennakko

Uudet maksutavat ovat vähentäneet perinteisen postiennakon suosiota. Monessa suomalaisessa verkkokaupassa on kuitenkin yhä mahdollisuus maksaa ostos vasta kun lähetyksen noutaa postin toimipisteestä tai pakettiautomaatista.

11. Siirto-palvelu

Nordean, OP:n ja S-Pankin uudessa Siirto-palvelussa älypuhelimella voi siirtää rahaa toiselle henkilölle näppäilemällä pelkän puhelinnumeron. Raha siirtyy reaaliaikaisesti tililtä tilille myös kahden eri pankin välillä. Sekä maksajan että vastaanottajan on oltava rekisteröityjä käyttäjiä.

Siirto-palvelua on tarkoitus kehittää niin, että rahaa voi jatkossa siirtää mobiilisti myös verkkokaupassa, kaupassa tai vaikkapa kahvilassa. Palvelusta vastaa pankkiautomaattijärjestelmää pyörittävä Automatia, joka on suurten pankkien omistama yhtiö.

12. Tekstiviestimaksu

Tekstiviestimaksamisessa ostaja lähettää tekstiviestin maksulliseen numeroon ja maksaa näin palvelun tai tuotteen. Esimerkiksi Helsingissä raitiovaunu- tai metrolipun on voinut hankkia jo pitkään tällä tavalla.

Maksaminen tekstarilla tai puhelinsoitolla on yleistynyt myös esimerkiksi virvoitusjuoma-automaateissa. Ostokset veloitetaan myöhemmin osana puhelinlaskua.

Maksutavan hyvä puoli on, ettei ostoihin tarvitse kaivaa taskusta kolikoita. Toisaalta omassa puhelinliittymässä voi olla ostorajoituksia tai liittymä on työsuhde-etu, jolloin ylimääräiset laskutukset voivat aiheuttaa hankaluuksia työnantajan kanssa.

Lue myös: Rahastot vai osakkeet? Asiantuntijan vinkit oikean sijoitustavan valintaan

Suomalainen suosii tuttuja maksutapoja

Suomalaiset maksavat verkko-ostoksiaan pankkien verkkomaksuina, maksukorteilla, laskuilla, postiennakkona ja osamaksulla. Tutuksi ja turvalliseksi todetut maksutavat pitävät hyvin pintansa, kertoo Kaupan liiton tutkimus.

Sen mukaan 39 prosenttia kuluttajista maksaa nettikaupassa useimmiten verkkopankin kautta. 18 prosenttia suomalaisista käyttää verkko-ostoihin mieluiten luottokorttia ja 12 prosenttia debit-korttia.

Tutkimuksen mukaan maksunvälitysjärjestelmä PayPalia ilmoitti käyttävänsä usein vain 10 prosenttia suomalaisista. Se on erityisesti nuorten ja ulkomailta nettiostoja tekevien suosiossa.

Lähimaksu kassalla lisääntyy

Uudet maksutavat lisäävät kuitenkin suosiotaan. Sen vuoksi verkkokaupat tarjoavat asiakkailleen entistä monipuolisempia maksuvaihtoehtoja.

Tässä kaupat hyödyntävät Checkoutin, Klarnan tai Paytrailin kaltaisia maksunvälityspalveluja, jotka hoitavat kauppiaan puolesta maksuliikenteen edellyttämät sopimukset pankkien ja luottokorttiyhtiöiden kanssa.

Kaupan liiton tutkimuksen mukaan tutut maksutavat ovat yhä voimissaan myös kivijalkakaupan kassalla. Kaksi kolmasosaa suomalaisista käyttää myymälöissä useimmiten maksukortin debit-puolta. Seuraavaksi suosituin maksutapa on käteinen. Vasta sen jälkeen tulee maksukortin luotollinen vaihtoehto.

Lähimaksamista kaupan kassalla on ainakin kokeillut neljäsosa suomalaisista. Maksutavan suosio kasvaa etenkin nuorten keskuudessa.

Juttua varten on haastateltu Kaupan Liiton maksuvälineiden asiantuntijaa Panu Tastia. Lähteenä on käytetty myös Euroopan kuluttajakeskuksen nettisivuja www.ecc.fi.

Lue myös:

Näin säästät ja sijoitat fiksusti eläkepäiviä varten – 11 vinkkiä

Mitä tehdä kun puoliso velkaantuu?

Näin onnistut osakesijoittamisessa – hajauta osakesalkku

 

Juttu on alunperin julkaistu Oma Aika -lehdessä 11/2017