Kerromme pari näppärää niksiä venyttelyyn. Niillä saat kroppaan lisää liikkuvuutta.

Liikkuvuustreenissä jos missä jää helposti möllöttämään. Mukavuusalueella teet samoja venytyksiä samalla tavalla ja kerrasta toiseen. Saatat myös todeta, että venyttely ei toimi.

1. Ota teippi avuksi

Kun venytät esimerkiksi lähentäjiä tai teet eteentaivutusta, merkkaa ylös kohdat, joihin saat venytyksen. Pyri seuraavassa treenissä puoli senttiä parempaan.

2. Huiputa ja kikkaile

Tiesitkö, että lähes kaikki lihakset venyvät paremmin, jos niitä käsittelee ensin foam rollerilla? Tee kullekin lihasryhmälle noin puolen minuutin rullaus pari kolme kertaa.

Kokeile myös jännittää lihasta staattisesti viisi sekuntia, rentouttaa se nopeasti ja venyttää sitten puolisen minuuttia. Kun toistat tämän pari kolme kertaa, huomaat pääseväsi kerta kerralta pidemmälle. Jännityksillä huijaat hermostoa sallimaan suuremman liikkuvuuden.

Lue myös:

Näin saat parempia tuloksia juoksusta

Näin saat kovempia tuloksia salitreenissä ja kuntopyörällä – 5 täsmävinkkiä

Kyykky on kuningasliike – ota haltuun parhaat teholiikkeet

Julkaistu alunperin Fit-lehden numerossa 07/2015