kaupallinen yhteistyö

Vaihtoauton hankkiminen voi olla varusteiden osalta haasteellisempaa kuin uuden auton hankkiminen.

Vaihtoauto on monelle auton ostajalle ensisijainen valinta seuraavaksi autoksi. Vaihtoautoa voi kuitenkin olla haastava hankkia, koska auto on varusteltu jo tehtaalla valmiiksi, eikä varusteisiin ja varustepaketteihin pääse vaikuttamaan samalla tavalla kuin uutta autoa hankkiessa.

Sopiva ja tarpeita tyydyttävä vaihtoauto löytyy kuitenkin helposti, kun autoa valitessa ottaa huomioon muutamia asioita.

– Vaihtoauton etsimiseen pätee muutamat samat perusseikat kuin uuteenkin autoon. Ihan ensimmäiseksi pitää tietysti määritellä budjetti, eli minkä hintaista autoa lähdetään etsimään, Laakkosen myyntipäällikkö Tommi Kortelainen sanoo.

Käyttötarve määrittelee paljon

Kun budjetti on selvä, kannattaa miettiä toista tärkeää kriteeriä eli käyttötarvetta.

– Auton hankkijan pitää tarkastella, ajetaanko autolla pitkää vai lyhyttä matkaa, mitä on kyydissä ja onko kysymyksessä esimerkiksi perheen ainoa auto, Kortelainen esittelee tärkeitä kysymyksiä.

Kolmas tärkeä asia vaihtoautoa valittaessa ovat varusteet. Vaihtoauton kohdalla lisävarusteita kannattaa miettiä myös siitä näkökulmasta, mitä varusteita autossaan tarvitsee.

– Yksi hyvä esimerkki on muun muassa xenon-valot, jos ajaa esimerkiksi paljon pimeällä, Kortelainen muistuttaa.

Ilmastointilaite löytyy nykyään lähestulkoon jokaisesta uudemmasta vaihtoautosta. Muita tärkeitä varusteita voivat olla vakionopeudensäädin, vetokoukku tai vaikka istuimen hyvät säädöt selkävaivaiselle.

Vaihtoautoa voi olla vaikea varustaa uudelleen. Kortelainen kuitenkin muistuttaa, että jos sopiva ehdokas löytyy, kannattaa selvittää, pystyykö lisävarustetta asentamaan jälkikäteen, ja paljonko se maksaa?

– Vetokoukku, polttoaineella toimiva lisälämmitin, ja esimerkiksi vakionopeudensäädin voidaan mahdollisesti asentaa jälkikäteen moneen merkkiin. Toki pitää muistaa, että jälkikäteen asennettuna niiden hinnat voivat olla hieman kalliimmat, kuin mitä ne olisivat, kun autoa varustellaan uutena.

Ulkoinen ja sisäinen ilme tärkeitä

Hinnan näkökulmasta katsottuna vähän käytetty vaihtoauto voi olla Kortelaisen mukaan erittäin hyvä vaihtoehto uudelle. Kortelainen muistuttaa, että vaihtoauton kohdalla esimerkiksi lisävarusteiden hinta on voinut laskea jo huomattavasti. Tämä voi tarkoittaa sitä, että uuden vastaavan vaihtoauton voi saada hyvin varusteltuna yllättävänkin edullisesti.

Kun edellä mainitut tarpeeseen liittyvät kriteerit ovat vaihtoauton kohdalla selvillä, alkaa mahdollisia vaihtoautokandidaatteja löytyä Laakkosen runsaasta valikoimasta. Sen jälkeen autoa voi alkaa tarkastella yksilötasolla.

– Maalipinnan kuntoa ja ulkoista ilmettä tarkastelisin seuraavaksi. Kuinka hyvin autoa on pidetty ja käsitelty, Kortelainen sanoo.

Sen jälkeen vaihtoautoa voi tutkailla sisäpuolelta: kuinka hallintalaitteet ja eri säätimet ja kytkimet toimivat, ja missä kunnossa on verhoilut ovat?

– Muista koeajaa vaihtoauto aina. Koeajossa on hyvä ottaa huomioon muutamia asioita, kuten millainen fiilis autosta jäi ja miten vaihteisto, jarrut ja muun muassa moottori toimivat, Kortelainen toteaa.

Auton huoltohistoriaan kannattaa tutustua myös. Tarkista, että auto on huollettu tehtaan edellyttämällä tavalla.

Vaihtoautot tiukan syynin läpi

Tommi Kortelainen sanoo, että vaihtoauton hankintaan voi suhtautua aivan hyvin samalla tavalla kuin esimerkiksi koti- tai matkavakuutuksen hankintaan, esittämällä kysymyksen: ”mitä jos jotain sattuukin?”

Sen lisäksi, että monessa Laakkosen tarjoamassa vaihtoautossa on vielä tehdastakuu voimassa, vaihtoautoihin on saatavilla Laakkonen Turva. Autojen omat tehtaat, kuten BMW, Audi ja Volkswagen, myöntävät myös tehtaan omat vaihtoautoturvat. BMW:n kohdalla puhutaan BMW Premium Selection -turvasta ja Audin ja Volkswagenin kohdalla myös merkkikohtaisesta vaihtoautoturvasta.

– Nämä ovat käytännössä kaikki uuden auton takuuta vastaavat turvat. BMW:n, Audin ja Volkswagenin kohdalla vaihtoautoista käydään läpi tarkat tehtaan edellyttämät tarkastuskohdat ja kuluneet osat vaihdetaan uusiin. Muiden merkkien kohdalla Laakkonen Turva takaa myös sen, että vaihtoautot käyvät meidän oman erittäin tarkan 95 kohdan tarkistusohjelman läpi ennen myyntiin tuloaan, Kortelainen sanoo.

Vaihtoautotakuun pituus on yleensä yksi vuosi tai enintään 20 000 kilometriä. BMW:n kohdalla takuun pituus on kaksi vuotta ja 40 000 kilometriä.

BMW Premium Selectioniin BMW-auto pääsee, jos se on enintään 5-vuotias ja sillä on ajettu enintään 120 000 kilometriä.

– Tämä kertoo myös siitä, että tehdas luottaa omiin tuotteisiinsa, kun auton kohdalla on noudatettu tehtaan laatimaa takuuohjelmaa. Suomen autojen keski-iän huomioon ottaen 5-vuotias auto on vielä varsin tuore, vaikka maailmalla sellainen on jo suhteellisen iäkäs auto, Kortelainen kertoo.

 

Tutustu vaihtoautoihin täällä!