Suomen paras palomies -ohjelman voittaja Aki Rasilainen kertoo, millä tavoin hän pysyy huippukunnossa.

Palomiehenä Porvoon paloasemalla työskentelevä Aki Rasilainen treenaa lähes joka päivä.

Liikuntakertoja on miehen mukaan noin neljästä kahdeksaan viikon aikana. Lisäksi elämäntapa on erittäin aktiivinen.

– Joskus treenaan kahdesti päivässä, joskus saattaa tulla yksittäisiä huilipäiviä, hän kuvailee.

Lue myös: Tosi bodarin jalkatreeni – katso video

Äärirajoilla työskentely vaatii huippukuntoa

Palomiehet operoivat fyysisesti äärirajoilla ja olosuhteet vaihtelevat palavista ja savuisista taloista kylmiin vesiin. Hyvä fyysinen kunto on perusedellytys sille, että selviää ammatin haasteista ja raskaista työtehtävistä, mitä voi tulla eteen.

– Lämpökuorma uuvuttaa ihmisen nopeasti. Esimerkiksi savusukellus, palavan talon raivaaminen ja ihmisten etsiminen sieltä ja potilaiden liikuttelu ovat kaikki äärimmäisen raskaita tehtäviä fyysisesti. Lämpö nousee usein korkealle, lähelle neljääkymmentä astetta, eivätkä suojapukumme hengitä.

Vesisukellustehtävissä meillä on yli 50 kiloa varustetta päällä.

Palomiehillä on lisäksi usein paljon raskaita ja painavia välineitä mukana, jotka lisäävät haastekerrointa. Lisäksi olosuhteet tuovat lisähaasteita.

– Vesisukellustehtävissä meillä on yli 50 kiloa varustetta päällä. Vedessä se ei tietenkään paina, mutta pinnalle noustessa taakka on raskas.

Lue myös: Souda itsesi huippukuntoon – 4 vinkkiä tehotreeniin

Työpäivän aikana kuuluu treenata

Treeni kulkee työpäivän mukana myös muilla tavoin. Palomiesten yksi työvuoro on 24 tunnin mittainen. Siihen sisältyy pakollinen kahden tunnin liikuntasessio vuoron aikana. Pelastajien fyysistä kuntoa mitataan kolmesti vuodessa – ja kokeista on pakko päästä läpi.

– Meillä on asemallamme kuntosali ja liikuntasali. Usein pelaamme porukalla sählyä ja joskus myös sulkapalloa. Teen usein myös kuntosalitreeniä töissä. Lisäksi asemalta löytyy pelastussukellusallas, jossa teen vapaasukellusharjoittelua ja uin, Rasilainen kuvailee.

Meillä on asemallamme kuntosali ja liikuntasali.

– Mitä parempi kunto on, sitä parempi on yleensä myös psyykkinen kunto: ja sitä kautta myös työtehtävistä suoriutuu paremmin ja tehokkaammin, hän lisää.

Lue myös: Ikä ei hidasta 72-vuotiasta – juossut jo kaksituhatta maratonia

Luonnossa oleilu nollaa pään

Ammatti ei kuitenkaan ole ainoa syy, miksi Rasilainen liikkuu. Liikunta on hänelle elämäntapa, eikä rajoitu vain työaikoihin. Liikunta on parasta nollausta raskaan työputken jälkeen.

– Vuodenajasta riippuen tykkään olla ulkona mahdollisimman paljon. Kesällä juoksen, pyöräilen ja uin ulkona. Vapaa-ajalla tykkään kaikista eniten liikkua luonnossa ja metsässä. Minulla on pieni vene, jolla käyn kiertämässä lähisaaristoa aina kun ehdin, Rasilainen kuvailee.

Palomies Aki Rasilainen treenaa joka päivä. Kuva: MTV

Palomiehen treeniviikko

Maanantai
Aamulla kuntosaliharjoittelua 50 minuuttia
Illalla uintitreeni 40 minuuttia
Illalla vapaasukellusharjoituksia 35 minuuttia

Tiistai
Kuntosaliharjoittelua 45 minuuttia
Salibandytreeni 60 minuuttia
Venyttely 20 minuuttia

Keskiviikko
Aamulenkki 5 kilometriä
Veneilyä ja ulkoilua saaristossa koko päivä

Torstai
Aamupäivällä pyöräilyä 25 kilometriä
Iltapäivällä salibandytreeni 60 minuuttia

Perjantai
Aamupäivällä kuntosaliharjoittelua 60 minuuttia
Iltapäivällä ulkoilua luonnossa iltaan saakka

Lauantai
Toiminnallista harjoittelua 60 minuuttia
Vapaasukellusharjoitus 30 minuuttia

Sunnuntai
Aamulla sisäpyöräilyä 50 minuuttia

Lue myös: 15 minuutin treeniohjelma, joka kohottaa tehokkaasti kuntoa – katso video