Monen tekisi mieli jättää auton alle kesäksi talvirenkaat, jos niissä on kulutuspintaa jäljellä. Asiantuntija neuvoo, miksi niin ei kannata tehdä. 

Voisihan nuo talvirenkaat jättää auton alle kesäksi, kun niissä on hyvin kulutuspintaa jäljellä, miettii moni. Eiköhän niillä vielä pärjää kesän?

– Niin valitettavaa kuin se onkin, moni autoilija miettii juuri näin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Vesalaisen mukaan pelkästään nastattomia talvirenkaita ei jätetä autoon kesäksi alle, vaan moni nyppii vielä nykypäivänäkin nastarenkaistakin nastat pois, jolloin autoon saadaan ”kesärenkaat”. Helppoa, mutta todella vaarallista, toteaa Vesalainen.

Olivatpa kyseessä sitten nastarenkaat tai nastattomat talvirenkaat eli kitkarenkaat, Vesalaisen mukaan talvirenkaat on suunniteltu ominaisuuksiltaan pelkästään talvikäyttöön. Kesäkäytössä ne ovat vaaralliset. Talvirenkaiden ominaisuudet on suunniteltu jää- ja lumipitoa ajatellen kesää kylmempiin olosuhteisiin.

– Talvella, lumella ja jäällä, ne pitävät hyvin, mutta renkaiden ominaisuudet on saatu märkäpito-ominaisuuksien kustannuksella, Vesalainen sanoo.

Talvirenkaat voivat yllättää kesällä

Vesalaisen mukaan syksyllä 2016 Tekniikan Maailmassa julkaistu sadekelitesti kiteyttää hyvin sen, mistä on puhuttu jo vuosia ja miksi talvirenkaat eivät toimi kesäolosuhteissa ja sadekelillä. Lehden julkaisemassa testissä loppuun kulunut kesärengas läpäisi vettä paremmin kuin uusi kitkarengas. Kitkarengas myös lähti vesiliirtoon helpommin ja alhaisemmassa nopeudessa kuin loppuun ajettu kesärengas.

– Sadekelillä kitkarenkaan jarrutusmatka on myös pidempi kuin loppuun ajetun kesärenkaan.

Kesärenkaan kuvioinnin sekä materiaalien yhteisvaikutuksen vuoksi kesärengas toimii kuluneenakin kesäkelissä paremmin.

– Talvirengas voi kesäkelissä yllättää kuljettajan monella tavalla, esimerkiksi hätäväistössä. Rengas ei toimikaan äkkitilanteessa niin kuin kuljettaja ajattelee, Vesalainen sanoo.

Vesalaisen mukaan talvirenkaaksi suunniteltu rengas on kumiseokseltaan kesärengasta selvästi pehmeämpi ja voimakkaammin lamelloitu. Pyöriessään se tuottaa ja varastoi runkoonsa lämpöä enemmän kuin kesärengas – erityisesti ajettaessa suunniteltua käyttötarkoitusta lämpimimmissä olosuhteissa. Kun ulkona on hellelukemat, talvirengas voi olla arvaamaton kesäkäytössä.

– Se voi jopa räjähtää tällaisessa tilanteessa äkisti, kun 30 asteen helteessä työnnetään menemään 120 kilometriä tunnissa moottoritiellä, Vesalainen sanoo.

Kun auton rengas räjähtää missä tahansa nopeudessa, se yllättää aina kuljettajan. Silloin voi syntyä täysin hallitsematon tilanne. Autoilija voi joutua onnettomuuteen ja vaarantaa myös muut tielläliikkujat.

Lue myös: Auton katsastus edessä? Muista nämä asiat ennen katsastusta!

Nyppiäkö nastoja?

Jos nastarenkaista nypitään nastat pois, nastan renkaaseen jättämä tyhjä kolo voi aiheuttaa yllätyksen.

– Koloon menee kivi ja sitten toinen kivi, joka työntää ensimmäistä kiveä syvemmälle renkaaseen. Kun nastan jättämä kolo täyttyy kivistä, ne saattavat vaurioittaa renkaan teräsvyörakennetta, jolloin rengas todennäköisesti räjähtää.

Vesalaisen mukaan talvikäyttöön suunnitellut tiheät lamellit myös murenevat helposti kesäkäytössä. Tästä aiheutuu epämukavaa tärinää, värinää ja ääntä, jotka vaikuttavat auton hallintaan ja matkustusmukavuuteen.

Vesalainen ei myöskään suosisi niin sanottua Keski-Euroopan kitkarengasta Suomessa. Hänen viestinsä on, että niitä tulee välttää, koska ne eivät toimi edes Suomen talvessa. Myöskään kesärenkaana Keski-Euroopan kitkarengas ei ole oikean kesärenkaan veroinen.

Vesalainen myös muistuttaa, että kesärenkaiden lakimääräinen minimiurasyvyys, 1,6 millimetriä on liian vähän. Rengas on vaihtokunnossa, kun kulutuspinnan urasyvyys on alle neljä millimetriä.

Lue myös:

Näin sinullakin voi olla aina uusi auto

Kannattaako vanha laite korjata vai suosiolla ostaa uusi? Asiantuntijat vastaavat

Pidä huolta ajokyvystäsi – 5 vinkkiä