Paras tapa kehittyä on mennä epämukavuusalueelle. Tee salitreenistäsi kunnon rääkki.

Elimistö on laiska: se ei tee mitään ylimääräistä, ellei ole pakko. Kun haastat itsesi välillä epämukavuusalueelle, kropankin on pakko vastata haasteeseen kehittämällä kuntoa.

Punttisali

Teet salilla tottumuksesta tuttuja liikkeitä. Et ihan muista, millaisia painoja olet käyttänyt. Treenissä ei juuri tule hiki, eivätkä lihakset ole sen kummemmat kuin pari kuukautta sitten.

1. Pidä treenipäiväkirjaa

Ryhdy noudattamaan treeniohjelmaa, jotta tiedät tarkalleen, mitä milloinkin teet. Kirjaa treenit ylös päiväkirjaan, jotta voit hetkessä tsekata edellisen kerran toistot ja painot, joita voit sitten pyrkiä parantamaan. Pelkällä päivän fiiliksellä treenaaminen johtaa siihen, että tangossa on samat painot vuodesta toiseen.

2. Purista painoa

Tiukalta tuntuvan sarjan lopussa kannattaa puristaa painoa tai tankoa nyrkkiin kaikin voimin. Tällä kikalla saat enemmän voimaa irti lihaksesta ja onnistut nostamaan juuri ne pari ekstratoistoa, jotka erottavat sinut mukavuusalueella treenaamisesta.

3. Puhise ja räyhää

Komenna itseäsi ja kiroile. Jaksat heti enemmän. Psyykkaaminen ennen sarjaa on tehokas keino päästä ulos mukavuusalueelta. Raudalta ei tarvitse pyytää anteeksi. Kiinni vaan, ärr!

Lue myös: 5 yleistä virhettä salitreenissä ja ratkaisut niihin

salitreeni

Kunto­pyörä

Poljet salilla, muttet ole varma, onko treeni riittävän tehokasta. Lämmin tulee, mutta paidanselkämys on kuiva. Joskus harjoitus menee puhelinta näprätessä.

1. Mittaa polkemistehoa

Kunto- ja spinningpyörää on helppo pyöritellä mukavan leppoisasti. Vaikka tämä voi tuntua jonkinlaiselta treeniltä, teho vastaa suunnilleen sunnuntaikävelyä. Seuraa siis polkemistehoasi.

Laita polkimiin kunnolla vauhtia. Watti-näkymän saa esiin useimmista kuntopyöristä. Sen avulla saat myös intervalleista kunnolla irti. Pyri nostamaan tehoja treeni treeniltä.

2. Hyödynnä musiikkia

Musiikkia kannattaa hyödyntää polkiessa. Nopeatempoinen ja aggressiivinen musiikki saa tutkitusti polkemaan kovemmalla teholla.

Lue myös:

Tässä ovat Jari ”Bull” Mentulan teesit kuntosalille!

Personal trainer varoittaa: Nämä ovat tavallisimmat salimokat

5 x 5 -treeni kehittää lihaksia vauhdilla – katso treenivideo

Julkaistu alunperin Fit-lehden numerossa 07/2015