Alkoholi jäi pois Anssi Roihan elämästä, kun hän löysi uuden vaihteen ja hikisemmät treenit tavattuaan vanhan ihastuksensa. Puolessa vuodessa lähti 25 kiloa.

Neljä vuotta sitten Anssi Roihan elämä romahti. Ensin tuli avioero, sitten masennus. Anssi oli asunut perheineen Ranskassa 17 vuotta, ja yhtäkkiä elämältä putosi pohja.

– Olin vuoden poissa tästä maailmasta. En saanut itsestäni mitään irti. Viini toi vähän piristystä, mutta kun juomisesta tuli päivittäistä, tajusin, että jotain on vialla.

Anssi sai puoli vuotta sairauslomaa ja palasi Suomeen. Koko sairausloma meni kesämökillä, jossa hän purki sydäntään vanhemmilleen. Siitä alkoi paraneminen.

Fyysisesti Anssi luuli olevansa kunnossa. Olihan hän käynyt puntilla 4–5 kertaa viikossa 20 vuotta. Vaaka näytti 125 kiloa, mutta luku ei hätkähdyttänyt. Silmät aukesivat vasta, kun sattuma toi eteen vanhan ihastuksen Marina Söderlingin.

– Marina moitti sopivasti ulkoista olemustani: olet vähän pulskistunut, pitäisikö tehdä jotain?

 Yhdessä liikkeelle

Elokuussa 2015 sporttinen Marina houkutteli Anssin mukaan crossfit-treeneihinsä. Puolen tunnin ohjelmassa oli vatsalihas- ja tasapainoliikkeitä, punnerruksia ja sykkeen nostoa.

– Olin kuollut kymmenessä minuutissa. Mutta sisuunnuin ja ajattelin, etten voi olla näin huonossa kunnossa!

Pari alkoi treenata yhdessä 
viidesti viikossa: kolme salitreeniä ja kaksi pitkää kävelylenkkiä.

 

Vanha ihastukseni moitti sopivasti ulkoista olemustani: Olet vähän pulskistunut, pitäisikö tehdä jotain?

 

Ensimmäiset kolme kuukautta oli tuskaa. Aivan uudet lihakset kipeytyivät.

– Yhden käden maastavedossa suurin haaste oli pystyssä pysyminen. Mutta kuukauden harjoittelun jälkeen se onnistui.

Lue myös: 5 liikkeen treeni kuntopallolla rasittaa koko kehoa – katso video!

 Heti aamulla punnertamaan

Anssi huomasi, että treenaaminen on paljon helpompaa kaksin. Yksinään on helppo ajatella, että treenaan vasta huomenna.

– Mutta kun toista katsoo 
silmiin, ei voi lintsata.

– En halua antaa treenien aloittamisesta ruusuista kuvaa, koska alku on ihan hirveää. Ei vain pidä antaa periksi, sanoo Anssi.

Pariskunnalla on ollut sama kahdeksan minuutin aamurutiini jo lähes kaksi vuotta. Kello 5.45 pari pyörähtää sängystä lattialle ja tekee 70 vatsalihasliikettä ja 10 punnerrusta, kolme kierrosta. Vain lauantaiaamuisin ei jumpata.

– Aluksi se oli hirveää, mutta kolmen kuukauden jälkeen en enää osannut olla ilman. Vireystaso on aivan toinen jumpan jälkeen.

Lue myös: Haluatko oikeasti kehittyä? Näin luot tavoitteita treeniohjelmaan

Kolmekymppisen veriarvot

Anssin kuntoremontin ainoana tavoitteena oli parempi olo. Mutta puolessa vuodessa painoakin oli pudonnut 25 kiloa.

Aiemmin Anssi oli syönyt epäsäännöllisesti, mutta nyt hän syö kolme kotiruoka-ateriaa päivässä ja välipalaksi hedelmän tai rahkan. Kerran viikossa saa herkutella vapaasti, mutta leipä ja alkoholi ovat jääneet kokonaan.

– Jos haluaa pudottaa painoa, 80 prosenttia työstä on tehty, kun jättää alkoholin pois.

Keväällä 2016 työhöntulotarkastuksessa viisikymppisen miehen veri- ja maksa-arvot olivat kolmekymppisen tasolla. Avopuolisokin kehuu miestään komeaksi tämän tästä. Parasta kuntoremontissa on ollut kuitenkin oma vointi.

– Nyt jaksan arjessa paremmin. Yksin en olisi tähän pystynyt.

Lue myös: 5 yleistä virhettä salitreenissä ja ratkaisut niihin

Anssin 5 vinkkiä kuntoremonttiin

Älä ole liian ankara. Itsekuria pitää olla, mutta repsahdukset on osattava antaa anteeksi.

Naiset ja miehet voivat tehdä samoja liikkeitä. 
Ei ole olemassa erikseen naisten ja miesten liikkeitä. 
Se on puppua!

Painonpudotus ei ole pääasia. Kun treenin aloittaa, vyötärö kaventuu, mutta paino nousee lihasten myötä. Älä siis tuijota vaakaa.

Kilpaile vain itsesi 
kanssa. Muiden tekemisillä 
ei ole merkitystä.

Oman kropan paino riittää hyvin. Yli 50-vuotiaan ei tarvitse enää nostaa taloja maasta. Nuoremmat saavat hoitaa sen.

Lue myös:

Pistä koko kroppa töihin – tehokas kotitreeni vie vain hetken aikaa

5 liikettä riittävät päivän kuntoiluksi – kiireisen liikkujan crossfit-treeni

Ajanpuute ei enää ole tekosyy – neljän minuutin HIIT-treeni

Juttu on alunperin julkaistu Oma Aika -lehdessä 11/2017