Palautetta voi antaa monella tavalla. Useimmiten palautteen antaja kokee, että teki hyvää työtä. Valitettavasti työntekijä on usein toista mieltä.

Kun esimiehiltä kysytään, antavatko he palautetta alaisilleen, vastaus on useimmiten kyllä. Jos kysytään työntekijöiltä, saavatko he palautetta, vastaus on yleensä ei.

Kauppatieteiden tohtori Satu Berlin selvitti väitöstutkimustaan varten, miten alaiset kokevat esimiehen antaman palautteen. Hänellä on yksi selkeä vinkki kaikille palautetta antaville: ole selkeä.

– Palautteen antaminen kannattaa vääntää rautalangasta, esimerkiksi kertomalla selkeästi, että nyt annan palautetta, Berlin sanoo.

Jos työntekijä kokee, ettei saa riittävästi palautetta, sitä voi pyytää. Se ei ole merkki heikkoudesta eikä epävarmuudesta vaan osoitus kunnianhimosta ja kehittymisen halusta.

”Työntekijää pitää muistaa kiittää”

Nuoremmat ja työssä vasta aloittaneet ovat yleensä vastaanottavampia kehittävälle, kielteiselle palautteelle.

Konkarit haluavat haastaa esimiestä ja tuoda näkemyksensä esille. Vaikka kaipaamme kannustusta, moni kiusaantuu julkisista kehuista.

– Tässä on peiliin katsomisen paikka. Työpaikoilla pitäisi lisätä positiivista ja kannustavaa ilmapiiriä. Työntekijää pitäisi muistaa kiittää aina, kun hän onnistuu. Perisuomalaisesta kateudesta pitäisi päästä pois, Berlin sanoo.

Lue myös: Tutkimus selvitti: tämä on pahinta, mitä voi tehdä työpaikalla

Äänensävyllä on väliä

– Esimiehen on hyvä miettiä omaa äänensävyään. Kuuluuko äänessä myönteisyys, kehittämishalukkuus ja kannustavuus, vai onko ääni sanelevaa ja linjaavaa. Kirjallisessa palautteessa pitää olla tarkkoja perusteluita, koska siinä ei pysty rakentamaan samalla tavalla keskustelua, Berlin neuvoo.

Palautteen antaminen viivyttelemättä on tärkeää erityisesti, kun työtä täytyy parantaa. Asiat kannattaa sanoa suoraan mutta perustellusti.

Tutkimukset osoittavat, että esimiehillä on parannettavaa erityisesti kielteisen palautteen antamisessa. Moni antaa palautteen nopeasti ja lähtee pois tilanteesta tai siirtyy toiseen aiheeseen, vaikka rakentava keskustelu olisi tärkeää.

Lue myös: 10 kiperää ongelmaa työssa ja ratkaisut niihin

Älä koskaan tee näin

Mokien mokaksi työntekijät kokevat sen, että esimies antaa kielteistä palautetta tilanteessa, jossa on muitakin.

Berlinin mukaan paras tapa on keskustelu kahden kesken ja kasvotusten. Aina se ei ole mahdollista, koska esimiehellä voi olla tiimiläinen toisella puolella maailmaa.

Silloin kannattaa harkita virtuaalisia työkaluja, kuten videokeskusteluja.

Julkaistu alun perin Oma Aika-lehden numerossa 11/2015.

Lue myös: Voita haasteet työssä – 7 tapaa kehittää paineensietokykyä