Selkäkivut ovat tutkimusten mukaan lisääntyneet. Lue, milloin kipujen kanssa kannattaa lähteä lääkäriin.

Yleisin syy selkäkipuun ovat heikot keskivartalon lihakset. Jos selkäkipu säteilee jalkoihin ja jaloissa on sähkötyskipua, tunnottomuutta tai heikkoutta, kipujen kanssa ei kannata jäädä odottelemaan.

– Oireet viittaavat siihen, että selkärangan alueen hermorakenteet ovat puristuksissa, sanoo yleislääkäri ja työterveyslääkäri Antto Kajava Lääkärikeskus Aavasta.

Jos selkäkivun lisäksi on kuumetta, kyse voi olla tulehduksesta, kuten välilevytulehduksesta tai munuaistulehduksesta. Silloinkin lääkärin hoito on tarpeen.

Selkäkipu johtuu yleensä heikoista lihaksista

Yleisin syy yli kaksi viikkoa jatkuviin selkäkipuihin ovat kuitenkin heikot keskivartalon lihakset. Silloin paras apu on fysioterapeutti ja oikeanlainen treeni.

– Suurimpaan osaan selkävaivoista tehokkain hoito on liikehoito. Fysioterapeutti on 90 prosentissa tapauksista parempi apu kuin lääkäri, kunhan ei ole kuumetta, hermo-oireita tai oireiden taustalla ei ole tapaturmaa.

Jos keskivartalon syvät lihakset ovat heikot tai lihastasapaino on huono, se voi aiheuttaa yliliikkuvuutta selän nikamiin ja muihinkin selän rakenteisiin. Jos tilanne jatkuu, myös nivelet ja välilevyt ovat vaarassa.

– Jos nikamat ajan kuluessa liikkuvat toisiinsa nähden epätarkoituksenmukaisesti, se voi johtaa välilevynpullistumaan.

Lue myös: Näin ehkäiset välilevynpullistuman

Näin ehkäiset selkäkipuja

Selkäkipuja voi estää itse parhaiten vahvistamalla erityisesti keskivartalon syviä lihaksia, liikkumalla monipuolisesti ja pitämällä painon normaalilukemissa. Selkäkivuille altistavat nimittäin varsinkin kuormittava työ, ylipaino, tupakointi ja liikkumattomuus.

Hyviä treeniliikkeitä selälle ovat esimerkiksi rintarangan kierrot seisten, lonkan koukistus seisten, erilaiset painonsiirrot ja rintarangan venytykset.

Vatsatreeniä ei sovi unohtaa, sillä heikko vatsan tuki aiheuttaa kipuja selkään. Lihaksia pitää myös rentouttaa. Jos yläselkä ja pakarat ovat jumissa, selkä voi olla kipeä.

Lähteenä myös Selkäliiton opas Tosimiehen selkätreeni.

Lue myös:

Selkä vihoittelee? Tee näin!

Tästä niskakipu useimmiten johtuu

Vältä nivelrikko elintavoilla – 10 vinkkiä pitää nivelet kunnossa

Näin valitset itsellesi sopivan sängyn