Onnellisemman elämän saavuttaminen vaatii yleensä ajattelutavan muuttamista. Säännöllisyys ja toistuvat pienet teot voivat kuitenkin johtaa haluttuun lopputulokseen.

Ole läsnä

Tutkimusten mukaan aikuinen ihminen viettää vain 50 prosenttia ajastaan nykyhetkessä.

Siitäkin huolimatta, että läsnäoloon on kaikkien saatavilla olevia keinoja, kuten meditaatio tai omaan hengitykseen keskittyminen, vaikka bussia odottaessa tai kaupan kassajonossa.

Ota hiljainen hetki

Jos meditaatio tai hengitysharjoitukset eivät ole sinun juttusi, ota hiljaisuus mukaasi arjen askareisiin. Aja autoa hiljaisuudessa sen sijaan, että kuuntelisit radiota, syö lounaasi ilman lehteä tai somea, ja viikkaa pyykkejä kaappiin ilman meteliä.

Pian huomaat, että hiljentyminen auttaa myös keskittymään nykyhetkeen.

Arvosta elämää

Ole kiitollinen. Vaikka et innostuisi työstäsi, voit olla kiitollinen siitä, että sinulla on työtä. Vaikka lapset saisivat sinut välillä hermoromahduksen partaalle, voit olla kiitollinen heistä.

Kiitollisuuden tunteminen lisää myönteisiä tunteita ja auttaa näkemään asioita eri kulmista. Hyvä tapa harjoittaa kiitollisuutta on kirjata joka päivä ylös kolme asiaa, jotka sitä herättävät.

Lue myös: Haluatko tehdä parempia päätöksiä elämässä? Vahvista intuitiota

Huomioi muut ja unohda murehtiminen

Ole myötätuntoinen. Kun aivosi siirtyvät itseesi keskittymisestä toisesta ihmisestä välittämiseen, sydämen syke laskee, rentoudut ja kehossa alkaa erittyä esimerkiksi oksitosiinia, jolloin voit itsekin paremmin.

Lakkaa huolehtimasta. Tutkimusten mukaan runsas huolehtiminen ja murehtiminen ovat yhteydessä väsymykseen ja vähentävät onnellisuuden tunnetta.

Asiat eivät kuitenkaan ole usein syy stressitasojen nousuun. Murehtiminen ja asioista huolissaan oleminen turhaan etukäteen lisäävät stressiä ja huolitasoja merkittävästi.

Lue myös: Päänsärkyä, univaikeuksia, haluttomuutta – tunnistatko stressin oireet?

Älä tukahduta tunteitasi

Salli itsellesi kaikki tunteet. Jokaisessa ihmisessä on kaikenlaisia tunteita, ja yritys tukahduttaa niitä johtaa usein siihen, että tunteet pyörivät pinnalla koko ajan.

Muista, että tunteiden kokeminen on eri asia kuin niiden esille tuominen. Voit olla ärsyyntynyt, mutta sitä ei kannata purkaa toiseen ihmiseen. Energian voi kääntää johonkin konkreettiseen tekemiseen, kuten urheiluun tai tiskaamiseen.

Lähde: Emma Seppälä: Elä onnellisemmin – Käytännön opas onnellisuuteen, menestykseen ja hyvinvointiin (Harper Life Nordic 2016)

Lue myös:

Haluatko edetä urallasi? Näin onnistut kehityskeskustelussa

Kyllä ne miehet osaavat – Naiset paljastavat miesten ihanimmat teot

Tunnista työuupumus ajoissa – Asiantuntija lataa: Stressihän on tappava tauti