Kuorsaus on yleinen riesa ja sitä esiintyy enemmän miehillä kuin naisilla. Työfysioterapeutti Jenni Ahopelto kertoo tuoreessa kirjassaan, miten tyyny vaikuttaa kuorsaukseen.

Tiesitkö, että vääränlainen tyyny voi aiheuttaa kuorsausta? Työfysioterapeutti Jenni Ahopelto kertoo tuoreessa Paranna Untasi, Opas Nukkumisergonomiaan  –teoksessaan, miten tyyny vaikuttaa kuorsaukseen.

Ahopellon mukaan liian korkea tyyny voi aiheuttaa kuorsaamista.

– Selinmakuulla korkea tyyny työntää leukaa rintaa vasten ja tämä tukkii hengitysteitä. Unen aikana kaulan alueen lihakset rentoutuvat ja veltostuvat, Ahopelto kirjoittaa.

Ahopellon mukaan kuorsaamisen aiheuttaja ei siis välttämättä ole aina ylipaino tai rakenteellinen seikka, vaan syypää on päänasento, jossa nielun alue tukkiutuu, eikä ilma pääse virtaamaan.  Tällainen asento voi aiheutua aivan tavallisesta tyynystä, jonka rakenne ohjaa leukaa rintaa vasten.

– Syynä saattaa olla myös, että tyyny ei anna riittävästi tukea kaularangalle ja tyynykasan tekeminen saa aikaan virheellisen asennon.

Lue myös: Unettomuus kuriin kotikonstein: 10 vinkkiä

Tyynyn vaihto helpotti

Ahopellon mukaan oikeanlainen tyyny ja asennon korjaaminen voivat saada kuorsauksen loppumaan tai kuorsaus voi vähentyä.

Ahopelto kertoo kirjassaan miesasiakkaasta, jonka vaimo oli lopettanut kuorsaamisen vaihdettuaan tyynynsä ergonomiseen tukityynyyn. Tyynyn vaihdon jälkeen naisen nenän tukkoisuus loppui. Naisella oli aiemmin ollut käytössä untuvatyyny.

– Kuorsaamista oli varmasti osittain aiheuttanut tyynystä johtuva nenän tukkoisuus, lisäksi naisen lempinukkumisasento ison untuvatyynyn avulla oli ollut tuettu vatsa-asento, Ahopelto tarkentaa.

Tyynyn lisäksi muita kuorsausta aiheuttavia tekijöitä ovat erityisesti selin nukkuminen ja ylipaino.

Tyyny vaihtoon?

Ahopellon mukaan tyynyn hankinnassa kannattaa ylipäätään kääntyä ammattilaisen puoleen, jos nämä asiat kuulostavat tutuilta:

1. Olet nukkunut kahdeksan tuntia, mutta silti väsynyt. Tällaisessa tilanteessa uni ei ole tarpeeksi laadukasta.

2. Heräät öisin niskakipuun tai päätä särkee herätessä.

3. Olet vaihdellut asentoa vilkkaasti yön aikana ja lakanat ovat aamulla rullalla.

4. Heräät öisin sormien puutumiseen tai tikkuiluun.

5. Olet hankkimassa käsituntumalla uutta, arvokasta tyynyä, jota tuttavasi on kehunut.

Lähteet: Jenni Ahopelto, Paranna Untasi, Opas Nukkumisergonomiaan (Fitra, 2017)

Lue myös:

Onko sinulla levottomat jalat? Näin tunnistat

Päänsärkyä, univaikeuksia, haluttomuutta  – tunnistatko stressin oireet?

10 neuvoa, joiden avulla nukut paremmin