Netti pursuaa ohjeita laihduttamiseen, mutta silti tuloksia ei vain ota syntyäkseen? Tavoitteiden järkevä asettaminen, oikean motivaation löytäminen ja arvojen kirkastaminen tuovat pysyviä tuloksia.

Hyvä, Parempi, Paras -kirjan kirjoittanut  personal trainer Vertti Harjuniemi antoi parhaat vinkit siihen, miten löydät oikean motivaation treenata, asetat treenitavoitteet ja myös saavutat ne pysyvästi.

Motivaation sytyke on intohimo

Motivaatio ei ilmesty tyhjästä eteesi eikä se hae sinua kotoa salille. Motivaatio tehdä jotain on sisäsyntyistä.

– Ihmisillä pitää olla joku intohimoinen tavoite, mitä oikeasti haluaa saavuttaa – oli se sitten laihtuminen rantakuntoon tai se, että saa nostettua 200 kiloa penkistä, Harjuniemi sanoo.

Motivaatio myös ruokkii itseään, mitä enemmän tuloksia tulee. Siksi on tärkeää aloittaa tekeminen.

– Olemme riippuvaisia tekemisen tuloksellisuudesta. Luolamiesaikoihin se oli henkiinjäämisen perusedellytys. Ihminen reagoi edelleen samalla tavalla: Kun tulosta alkaa syntymään, motivaatio kasvaa, se kehittyy ja pysyy korkealla.

Lue myös: Etkö saavuta tavoitteitasi? 10 vinkillä saat motivaation huippuvireeseen

Motivaatio syntyy myös tekemällä

Intohimo tekemiseen antaa erinomaisen pohjan tulokselliseen treenaamiseen, mutta rakkaus lajiin ei ole välttämätöntä. Joskus motivaatio syntyy muista asioita. Joskus ihmisiä motivoi terveydelliset syyt, joskus rantakuntoon pääseminen, joskus pelkästään toisten ihailevat katseet kadulla.

Tärkeintä on selvittää, mikä itseään motivoi eniten. Motivaation syissä ei ole oikeaa eikä väärää vastausta: Oleellista on selvittää, mikä motivoi juuri itseään.

– Vaikka tavoitteiden taustasyy olisi kuinka pinnallinen tahansa, oppii ihminen treenin ohessa kuitenkin koko ajan uusia tapoja, kehittyy ja saa liikunnan osaksi arkeaan pysyvästi, Harjuniemi sanoo.

Luo järkevä suunnitelma

Suunnitelma tavoitteen saavuttamiseksi on kaikki kaikessa. Harjuniemen mukaan suunnitelman pitää olla sen verran realistisesti laadittu ja henkilön elämäntilanteeseen sopiva, että se varmistaa tulokset. Jos itse ei ole varma parhaasta etenemissuunnitelmasta, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen.

– Lähes kaikesta, oli se sitten treenimuodoista tai ruokavalioista, löytyy puolesta ja vastaan -argumentteja ja voi olla vaikeaa hahmottaa, millainen suunnitelma sopisi itselleen parhaiten. Ihminen joutuu sekavaan tilanteeseen, koska ei hahmota, mikä veisi tavoitetta järkevästi eteenpäin.

Ihminen on sellainen, että jos tuloksia ei ala näkymään pian, tulee luovutusmieliala.

Kun asiantuntija tekee selkeät ohjeet, se myös varmistaa tulosten syntymisen.

– Ihminen on sellainen, että jos tuloksia ei ala näkymään pian, tulee luovutusmieliala. Yleensä kolme viikkoa on taitekohta: Jos sinne asti sinnittelee, alkaa yleensä huomaamaan muutoksia positiivisempaan suuntaan.

Lue myös: Parhaat sovellukset treenaajalle

Aikatauluta, selkeytä

Monet tekevät runsaasti ylitöitä ja ruuhkavuodetkin pukkaavat useasti samaan aikaan päälle. Aikatauluttaminen helpottaa treenin lisäämistä arkipalettiin.

Aseta ja aikatauluta lisäksi itsellesi välitavoitteita, niin kokonaistavoite ei tunnu liian isolta tai valtavalta kakulta.

–Realistisien välitavoitteiden avulla pääset tulokseen pikkuhiljaa ilman ylimääräisiä paineita tai kyllästymistä treeniin.

Älä unohda muuta elämää

Suunnitelmaa tehtäessä on tärkeää kirkastaa omat arvonsa. Kannattaa miettiä, vaarantako tavoitteen tavoitteleminen sinulle tärkeitä asioita? Ehditkö elää myös muuta elämää? Mitkä asiat ovat sellaisia, joista et missään nimessä luovu? Entä mitkä asiat ovat niitä, jotka voivat hetken odottaa?

Muu elämä pitää olla harmoniassa tekemien kanssa.

Jos treeni alkaa häiritsemään muuta elämää, työsuoritusta tai perhe-elämää, vai päätellä ettei kaikki ole tasapainossa.

– Muu elämä pitää olla harmoniassa tekemien kanssa. Jos asiat ovat kotona huonosti, ei treenikään herkästi kulje. Yleensä perhe, mahdollisesti parisuhde ja työelämä ovat isoja ja tärkeitä lohkoja arjessa. Niitä kannattaa myös vaalia.

Lue myös: Katkesiko treeniputki loukkaantumiseen? Näin nopeutat toipumista

Älä syyllisty

Monet potevat huonoa omaatuntoa, jos lähtevät työpäivän jälkeen vielä treenaamaan, varsinkin jos kotona odottaisi perhe. Harjuniemen mielestä tavallinen treeni ei kuitenkaan vie niin paljon aikaa, etteikö sitä voisi hyvällä omallatunnolla pistää kalenteriin.

– Ei ole mitään väärää siinä, että huolehtii omasta fyysisestä hyvinvoinnistaan. Se on loppujen lopuksi kaikkien etu, että voit hyvin. Kannattaa siis olla syyllistymättä siitä, että aikatauluttaa itselleen treeniaikaa.

Unohda suorittaminen

Tavoitteiden asettamisen ja suunnitelman teon jälkeen kannattaa keskittyä tekemiseen, ja jättää turhat vertailut muihin salin ulkopuolelle.

Monet kokevat paineita ulkopuolelta olla tietyn näköisiä ja kokoisia, ja masentuvat, kun eivät heti yllä tavoitteisiinsa. Siksi myös satunnainen repsahdus voi tuntua erityisen romahduttavalta.

–  Sosiaalinen media lisää paineita. Sitä herkästi ajattelee, että kaikki muut ovat hyvässä kunnossa ja tikissä, minunkin pitäisi olla. Ei se niin mene: kaikki tekevät omaa tahtia ja oikeasti kun tarkkaan katsoo, ovat ne muutkin kuntosalilla pyörivät ihan tavallisia ihmisiä, Harjuniemi sanoo.

Lue myös: ”Elämänmuutos palautti hyvän olon”