Motivaatio nousee huomattavasti, kun muutat ajattelutapaasi ja opit luottamaan itseesi. Tekemisestä pitää kuitenkin myös nauttia.

Halusitpa vahvemman kehon tai vaikka uuden työn, kaikki lähtee todellisesta motivaatiosta. Ensin on tunnistettava päätettävä realistinen tavoite ja heti ensimmäisistä askelista uskottava vahvasti itseensä.

Kun opit tunnistamaan todellisia tarpeitasi ja toiveitasi, opit luottamaan itseesi ja tunteisiisi. Se, mihin uskot, vahvistuu, ja se millainen uskot olevasi, antaa sinulle kuin luvan olla sellainen.

Jos haluat osallistua maratonille, mutta jo ennen tavoitteellista treenaamista ajattelet, että ihan turhaa, et kuitenkaan pääse maaliin asti, vaan annat itsellesi luvan olla edes aloittamatta treeniä. Jos toivot pudottavasi painoa, mutta ennen laihdutuksen aloittamista näet itsesi epäonnistujana, tuskin muutat elämäntapojasi, vaan jatkat samaan malliin. Koska miksi muuttaisit mitään, jos et usko itsesi voivan muuttaa elämääsi?

Lue myös: Tökkiikö treeni? 5 parasta tapaa löytää kadonnut motivaatio

Ryhdistäydy ja aloita suunnittelu

Vaikka kaikki ei onnistu aina, moni asia voi onnistua milloin tahansa. Jotta tavoitteet eivät jää vain sanahelinäksi, ja sille haluaisin kyllä, mutta – tai olisipa kiva, mutta -asteelle, kokeile seuraavia keinoja:

1. Kirjoita tavoite muistivihkoon. Aseta vihko sellaiseen paikkaan, että näet sen joka päivä. Se, mihin keskityt, vahvistuu, ja alat kuin huomaamatta työskennellä tavoitteen eteen.

2. Listaa plussat lopputuloksesta. Silloin motivaatio tekemiseen kasvaa ja tavoite myös konkretisoituu. Jos tavoite on epämääräinen, se on hankala toteuttaa. Miten se voisikaan toteutua, jos et itsekään tiedä, mihin tähtäät tai mitä haluat?

3. Luo mielikuvia siitä, että tavoitteesi on jo toteutunut ja vieläpä yli odotustesi. Vaikka usein jotain asiaa tehdessä on parasta keskittyä tekemiseen, eikä lopputuloksen odottamiseen, vähintään ennen pelin alkua on hyvä käydä läpi se maali, johon tähtäät. Kun kuvittelet itsesi maaliin, se vahvistaa uskomista mahdollisuuksiisi saavuttaa tavoite.

4. Mieti, mistä löydät tarmoa tavoitteesi toteuttamiseen ja tee kyseisiä asioita. Auttaisiko laadukas uni tai terveellisempi ruokavalio? Mieti, mikä sinua auttaa kohti tavoitettasi ja toimi sen mukaan.

Lue myös: 8 tapaa, jotka estävät sinua menestymästä

5. Jaa tavoite pieniin osa-alueisiin, jotka saavutat lyhyemmässä ajassa kuin lopullisen tavoitteen. Se toimii, vaikka tarvittaessa tiedät, että olet erittäin valmis myös harppaamaan jättiloikan pienten askelien sijaan. Jos jaat tavoitteen osiin ja piirrät niistä rappuset, laita lopputulos rappusten alaosaan. Jos piirrät päämäärän rappusten yläosaan, sinne eteneminen voi jo mielikuvissa tuntua raskaalta puurtamiselta.

6. Kannusta ja palkitse itseäsi aina, kun homma etenee. Osta itsellesi vaikka uudet treenikengät tai ota viikonloppu rennosti.

7. Usko polkuusi. Oli tavoitteenasi sitten pullea kukkaro, opiskelupaikka, lihaksikkaampi selkä tai uusi duuni, sinun on pakko jaksaa uskoa mahdollisuuksiisi, muiden mielipiteistä välittämättä. Jos sisimmässäsi et edes ajattele onnistuvasi, onko tavoite sellainen, jonka todella haluat toteutuvan?

8. Kerro tavoitteestasi vaikka perhepiirissä tai Facebookissa, niin saat tukea muilta. Sosiaalinen paine tuuppaa sinua eteenpäin ja  pakottaa toimimaan. Tarvittaessa pyydä toisilta apua. Kukaan ei oikeasti pärjää yksin tässä maailmassa.

9. Nimeä tavoitteesi. Kehitä tavoitteelle vetävä nimi, jotta se houkuttelee sinua askaroimaan enemmän sen parissa. Lihaksikkaampi takapuoli voi olla nimeltään vaikkapa pikajuoksijan pakarat.

10. Hekumoi onnistumisessa. Epätoivon hetkiltä tai takapakilta tuskin voit välttyä. Silloin mieti niitä asioita, joissa olet jo onnistunut ja jotka olet jo elämässäsi saavuttanut ja tuulettele niitä ihan täysillä.

Kirjoittaja on ammatiltaan LCF Life Coach.

Lue myös:

Haluatko edetä urallasi? Näin onnistut kehityskeskustelussa

Koripallovalmentaja Henrik Dettmann: ”On vaikeampaa kohdata voitto kuin tappio”

Haluatko saada enemmän irti terveydestäsi? Asenna kännykkään nämä sovellukset