Bensa- vai dieselkone, hybridi tai täyssähköauto? Katso autojen hyvät ja huonot puolet.

Mikä auto sopii kenellekin? Mitä hyvää missäkin autossa on? Tämän listauksen avulla voit löytää itsellesi sopivan auton.

Bensiiniauto

Suomen yleisin autotyyppi, perusauto monenlaiseen käyttöön. Jos ajokilometrejä kertyy paljon, polttoainekuluja kertyy enemmän kuin joillakin toisilla autotyypeillä. Nykyiset bensiinit sisältävät 5–10 tilavuusprosenttia etanolia eli ”viinaa”.

Hyvää:

+  luotettava, helppokäyttöinen kaikissa oloissa, myös pakkasella.
+  edullinen hankintahinta, edullinen käyttää pienehköillä ajokilometreillä.
+  tankkaus- ja huoltopisteitä runsaasti ympäri maata.

Huonoa:

– dieselautoa suurempi polttoaineen kulutus ja hiilidioksidipäästöt, minkä vuoksi myös isompi ajoneuvoveron perusosa.
– suorasuihkutusmoottoreilla isommat hiukkaspäästöt. Tosin syyskuun alusta bensiiniautoille tulee sama hiukkaspäästöraja kuin dieselautoille.
– biopolttoaineen osuus enintään 10 prosenttia.

Katso myös: Näin sinullakin voi olla aina uusi auto

Dieselauto

Dieselauto tulee bensiiniautoa halvemmaksi isoilla ajomäärillä. Se ei ole parhaimmillaan kaupunkiajossa, jossa moottori ei ehdi lämmetä riittävästi, ja hiukkassuodatin saattaa tukkeutua etenkin pakkasilla.

Kehittyneen tekniikan ja päästörajoitusten ansiosta dieselkäyttöinen auto on ollut Euroopassa yleisin autotyyppi, mutta ei Suomessa. Viime vuosina dieselien suosio on kääntynyt laskuun.

Hyvää:

+ bensamoottoria pienempi kulutus ja hiilidioksidipäästöt.
+ tankkaus- ja huoltopisteitä ympäri maata. Hyvä ohituskiihtyvyys turboahtimien ansiosta.
+ uusiutuvan polttoaineen osuutta nostettu uusilla biopolttoaineilla.

Huonoa:

– kalliimpi kuin bensiiniauto.
– kaupunkiajossa dieselmoottori ei ehdi lämmetä kunnolla etenkään pakkasella.
– talvella muistettava tankata talvidieseliä. Lisälämmitin tarpeen talvella.

Flexifuel-auto

Flexifuel- eli etanoliauto toimii kuin bensamoottoriauto, mutta siihen voi tankata bensiinin ja korkeaseosetanolin (E85) lisäksi kaikkia muitakin bensiinilaatuja, nykyisiä ja tulevia. Lyhenteinä käytetään myös FFV, MultiFuel, BioPower, Hi-Flex.

Markkinoilla on saatavilla muutamalla satasella myös muunnossarjoja, joiden avulla tavallisen bensiiniauton saa toimimaan etanolilla tai maa- ja biokaasulla. Auto pitää sen jälkeen muutoskatsastaa.

Hyvää:

+  luotettava ja helppokäyttöinen.
+  lähes samanhintainen kuin bensiiniauto, jälleenmyyntiarvo voi olla parempi.
+  edullinen polttoaine, jonka bio-osuus on 85 tilavuusprosenttia.

Huonoa:

– moottori on esilämmitettävä kovilla pakkasilla, kun käytetään etanolia.
– toimintamatka tankillisella etanolia on neljänneksen lyhyempi kuin bensiinillä.
– automallien valikoima on suppea. E85-etanolia ei ole saatavilla joka asemalta.

Lue myös: 10 vinkkiä käytetyn auton myyntiin – näin saat parhaan hinnan!

auto

Hybridiauto

Hybridiautossa voimanlähteenä on bensan tai dieselin lisäksi sähkömoottori. Akku latautuu ajon aikana moottorijarrutuksissa ja osin polttomoottorin voimin. Lyhyitä matkoja voi ajella kokonaan sähköllä.

Hybridiauto pärjää sähkömoottorin ansiosta pienemmällä polttomoottorilla. Ladattavan hybridiauton akusto on isompi ja sitä voidaan ladata myös verkkosähköllä.

Hyvää:

+  alhainen polttoaineen kulutus sekä melu- ja pakokaasupäästöt kaupunkiajossa.
+  polttoainetta saatavilla huoltoasemilta, jos lataus akuista loppuu.
+  ladattavan hybridiauton energiakustannukset tavanomaista hybridiäkin pienemmät.

Huonoa:

– melko kallis hankintahinta ja rajallinen mallivalikoima ainakin toistaiseksi.
– isompi kokonaispaino, akut vievät tilaa, kaikkiin malleihin ei saa vetokoukkua.
– ei säästä polttoainetta maantieajossa.

Sähköauto

Nimensä mukaisesti täyssähköauto toimii sähkömoottorilla. Se sopii parhaiten työmatkoille tai kaupunkiajoon rajallisen toimintasäteen vuoksi, joskin ajomatka on koko ajan pidentynyt. Auto tarvitsee käytännössä latauspisteen pihaan. Se maksaa noin 1 600 euroa.

Sähköautojen julkisia latauspisteitä on Suomessa nyt parisataa, mutta ne ovat lisääntymässä.

Hyvää:

+  ei päästöjä, alhainen melutaso.
+  pienet käyttökustannukset ja verot, vähäinen huollon tarve.
+  latauspisteitä on melko helppo sijoittaa myös yksityisille kiinteistöille.

Huonoa:

– kallis hankintahinta.
– rajallinen toimintamatka, joka lyhenee talviolosuhteissa. Auton lämmitys akuilla lyhentää ajomatkaa.
– lataamisen kesto, julkinen latausverkosto vasta rakenteilla.

Lue myös: Auton katsastus edessä? Muista nämä asiat ennen katsastusta!

Kaasuauto

Bio- tai maakaasulla toimiva auto on vähäpäästöinen valinta: kaasu on edullisempaa kuin bensa tai diesel. Kaikista Suomessa myytävistä kaasuautoista löytyy myös bensatankki, joten kaasun loppuessa voi jatkaa ajoa bensiinillä. Kaasuauton lyhenteitä: Bi-Fuel, EcoFuel, NGT, NaturalPower, CNG ecoFLEX, CNG, NGV, Metano, GNV.

Hyvää:

+  vakiintunutta tekniikkaa.
+  edullinen ja vähäpäästöinen polttoaine, vero pienempi.
+  mahdollisuus kotimaisen uusiutuvan polttoaineen ja bensiinin käyttöön.

Huonoa:

– bensiiniautoa kalliimpi.
–  tankkausasemaverkosto vielä rajoittunut lähinnä Etelä-Suomeen, samoin huolto.
– ajoneuvotarjonta vielä suppea.

Lue myös:

Auton osto edessä? Näin sen voi rahoittaa fiksusti

Jäikö autostasi hyväpintaiset talvirenkaat? Älä tee tätä vaarallista virhettä! 

Törmäystesti 80 km/h – katso pysäyttävältä videolta, mitä tapahtuu viiden tähden autolle!