Jos lähtökunto on 10 leukaa, kuukauden kuluttua voi mennä 20. Jos lähtökunto on nolla, kuukauden tavoite voi olla viisi.

Leuanveto vaatii pohjaksi koko kropan monipuolista treeniä. Se tarkoittaa, että treenaa koko kroppaa lihasryhmittäin. Leuanvetoa kannattaa treenata erikseen kaksi kertaa viikossa.

Ensimmäinen treeni

Ensimmäisellä treenikerralla kannattaa treenata leuanvetoa lisäpainoilla eli kiinnittää painovyöhön sen verran painoja, että jaksaa muutaman toiston. Sen jälkeen kannattaa tehdä negatiivisia toistoja painoilla, joilla pystyy laskemaan itsensä hallitusti alas muutaman kerran.

Tällaisella harjoituksella lihakset saavat käskyn vahvistua. Harjoitus kuormittaa myös lihas–hermojärjestelmää.

Jos lähtökunto on nolla leukaa, ensimmäinen etappi on tehdä leuanvetoja kuminauhojen avulla.

Toinen treeni

Toisella treenikerralla kannattaa treenata leuanvetoa ilman lisäpainoja ja tehdä muuta yläkroppatreeniä. Jos ei jaksa vetää yhtään leukaa, liikettä voi treenata kuminauhoilla tai halutessaan leuanvetolaitteella.

Tämä harjoitus kehittää voimakestävyyttä.

Lue myös: Kannattaako treeni tehdä vapailla painoilla vai laitteilla?

Ole tarkka tekniikassa

Leuanveto on hyvä liike, kunhan sen tekee oikein. Liikkeen aikana on tärkeää pitää lapatuki ja jännittää koko kroppaa. Väärällä tekniikalla treenatessa kyynärpäät ja olkapäät voivat alkaa oireilla.

Muuta treeniä ei kannata jättää, sillä lihakset toimivat kalvoketjuissa ja yksi heikko lenkki muuttaa koko ketjun asentoa.

Lue myös: Käsilläseisonta vie kehonhallintasi huipputasolle

Viisi vai kaksikymmentä?

Leuanvedossa kehittyminen riippuu omasta kunnosta, painosta ja kropan mittasuhteista. Kuusikymmentäkiloisen on helpompi vetää leukoja kuin satakiloisen.

Jos lähtötaso leuanvedossa on pyöreä nolla, kuukauden kahdeksan treenin jälkeen viisi leukaa on erinomainen tulos. Jos lähtökunto on kymmenen leukaa, kuukauden kahdeksan treenin jälkeen voi mennä jopa kaksikymmentä leukaa.

Asiantuntijana personal trainer, valmentaja Mikko Korpeinen Fitfarmista.

Lue myös:

Onko treenisi liian yksipuolinen?

5 liikettä riittävät päivän kuntoiluksi – kiireisen liikkujan crossfit-treeni

Kaipaatko kunnon tuloksia treeneistä? 7 sääntöä jatkuvaan kehitykseen

5 yleistä virhettä salitreenissä ja ratkaisut niihin