Asiantuntija listaa neljä harhaluuloa treenaamiseen liittyen, joita monella meistä on.

Luultua huonommassa kunnossa

Luuletko olevasi paremmassa kunnossa kuin oikeasti olet? Niin luulee moni muukin.

– Välillä oma todellinen kunto tulee ihmisille ihan puskista. Joku on voinut treenata mielestään hyvin puoli vuotta, mutta ei olekaan treenannut oikeasti kovaa, kertoo personal trainer, valmentaja Mikko Korpeinen.

Kaikki treeni tekee hyvää, mutta jos tavoitteena on kohottaa kuntoa reippaasti, pitää mennä epämukavuusalueelle.

– Pitää tehdä välillä oikeasti rankkoja treenejä. Rankan treenin jälkeen on myös paljon parempi olo kuin kevyen treenin jälkeen. Lepoa ja ravintoa ei saa tietenkään unohtaa.

Lue myös: Kaipaatko kunnon tuloksia treeneistä? 7 sääntöä jatkuvaan kehitykseen

Vatsa ei pysy kunnossa itsestään

Toinen yleinen harhaluulo on Mikko Korpeisen mukaan vatsalihasten ja keskivartalon syvien lihasten kunto. Moni ajattelee, että vatsa on hyvä, eikä sitä tarvitse siksi erikseen treenata.

– Ihmiset ehkä kuvittelevat, että vatsalihakset treenautuvat muun treenin ohessa. Vatsa tulee tehtyä viimeisenä, jos jaksaa. Moni ei varmaan tiedä, kuinka tärkeitä vatsalihakset ja muut keskivartalon lihakset ovat.

Keskivartalon lihakset vaikuttavat paljon ryhtiin ja liikehallintaan. Jos vatsa on heikko, alaselkä kuormittuu ja tulee ehkä kipeäksi. Alaselkäkivut ovatkin yleisiä.

Lue myös: Selkäkipu ja huono ryhti? Syypäänä ovat yleensä heikot syvät lihakset

Fyysinen työ ei korvaa treeniä

Fyysisessä työssä kroppa saa treeniä koko päivän, luulet. Ei pidä paikkaansa. Fyysisessä työssä tuskin tulee monipuolista rasitusta koko keholle.

– Fyysinen työ on rasittavaa, mutta se tapahtuu usein tietyissä asennoissa. Esimerkiksi jalat tai alaselkä saattavat rasittua koko ajan ja kiireessä voi olla vaikeaa pitää työasentoja hyvinä. Liikettä tulee myös pätkittäin eikä suunnitelmallisesti.

Siksi fyysinen työ ei korvaa Korpeisen mielestä treeniä. Tosin jokin kunnon osa-alue voi hoitua töissä. Jos työpäivän aikana tulee käveltyä 10 000 askelta, ei vapaa-ajalla tarvitse enää kävellä, mutta lihaskuntoa kannattaa kehittää silti.

Lue myös: Miksi lihakset eivät kasva kovasta treenistä? Asiantuntija vastaa

Karkasiko liikunta kalenterista?

Omiin liikuntatapoihin kannattaa kiinnittää huomiota muutaman kuukauden välein. Voi olla, että liikuit paljon kaksi vuotta sitten ja kuvittelet liikkuvasi ahkerasti edelleen, mutta todellisuudessa osa treenikerroista on korvautunut jollain muulla. Näin käy helposti.

– Tulee ehkä huolehdittua, että lapsilla on kaikki hyvin ja että he liikkuvat, mutta oma hyvinvointi unohtuu.

Lue myös:

Onko treenisi liian yksipuolinen?

Kulmasoutu ja 4 muuta liikettä, jotka kannattaa hylätä

Haluatko oikeasti kehittyä? Näin luot tavoitteita treeniohjelmaan

5 yleistä virhettä salitreenissä ja ratkaisut niihin