Aina ei ehdi tai jaksa lähteä kuntosalille. Kotitreeni on matalakynnyksinen ja oikein tehtynä todella tehokas, jos pitää mielessä muutaman asian.

Kotitreeni on parhaimmillaan tehokasta ja aikaasäästävää. Elixian Personal Training Manager Jaakko Sarantaus antoi parhaat vinkit siihen, mitä kannattaa pitää mielessä, kun harkitsee kotisalin luomista kotiin.

Raivaa häiriöt pois

Kotitreeni vaatii todellista itsekuria. Kotona on aina häiriötekijöitä, jotka saattavat vaikuttaa treenin intensiteettiin ja kestoon.

Puhelin tai ovikello saattaa soida, televisiosta tulee ärsykkeitä ja sähköpostien pikainen tarkistaminenkin saattaa alkaa houkuttelemaan. Lepoaikojen väli saattaa venähtää kotona turhan pitkäksi, kun unohtuu puuhailemaan muuta.

Siksi kotitreenistä haaveilevan kannattaa raivata itselleen rauhallinen ja häiriötön tila, jossa saa keskittyä pelkkään treeniin.

Lue myös: Hiki pintaan heri herättyäsi? 4 parasta vinkkiä aamutreeniin

Millä välineillä alkuun?

Kotiin ei tarvitse hankkia massiivisia ja kalliita laitteita. Kotitreenissä pääsee jo muutamilla helposti saatavilla ja suhteellisen edullisilla välineillä hyvin alkuun.

Esimerkiksi kuminauhalla, omaan tasoon sopivalla kahvakuulalla ja käsipainoilla, TRX-nauhoilla tai renkailla sekä leuanvetotangolla saa jo hyvän treenin kotioloissa. Näillä laitteilla saa monipuolisesti lihaskunto- ja voimatreeniä sekä aerobista treeniä. Kuntopallo on myös hyvä treeniväline kotiin.

Tilaakaan ei tarvita valtavasti. Välineet ovat suht kevyitä liikuttaa ja helppoja piilottaa esimerkiksi kaappiin tai sängyn alle, kun treeni on ohi.

Lue myös:  Kahvakuulalla saat vain kuukaudessa hyviä tuloksia -katso tehotreeni

Mitä kotona voi treenata?

Kotona treenatessa pystyy tekemään samoja asioita kuin normaalisti salilla tekisi. Omaa salitreeniohjelmaa voi käyttää kotitreenin pohjana.

Oleellista on, että myös kotona treenatessa mennään mukavuusalueen ulkopuolelle. Niin kauan, kun treeni tuntuu kivalta ja kevyeltä, se ei kehitä.

Jos kuitenkin treenaat salilla erityisesti voimaharjoittelua, voi kotona saman vastuksen saaminen käydä haastavaksi. Omaa kroppaa pystyy kuitenkin hyödyntämään kotona jonkin verran: Esimerkiksi leuanvetotangossa voi roikkua, voi vetää leukoja, voi seistä käsillä tai punnertaa, jolloin oman kropan paino toimii vastuksena.

Nämä liikkeet vaativat kuitenkin hyvää perusvoimaa, taitoa ja kehonhallintaa.

Lue myös: Kyykky on kuningasliike -ota haltuun parhaat teholiikkeet

Treenaa kaverin kanssa

Leuanvetotangolla, TRX-nauhoilla tai kahvakuulalla saa tehtyä jonkin verran voimaharjoittelua kotona, mutta kaikista paras olisi treenata kotona yhdessä kaverin kanssa.

Paritreenissä toisen treenaajan painoa pystyy nimittäin hyödyntämään tehokkaammin, jos haluaa voimaharjoitteluun tarvittavaa intensiteettiä.

Kaverin kanssa treenaaminen saattaa myös motivoida entistä parempaan suoritukseen. Pyydä siis lähellä asuva kaveri mukaan treenisessioon!

Lue myös: Pistä koko kroppa töihin – tehokas kotitreeni vie vain hetken aikaa

Tukea verkkopalveluista

Jos tietää, että on taipumusta löysäilyyn tai jos kotitreeni on täysin uusi asia, voi ohjattu verkkotunti olla oikea ratkaisu. Ohjatussa etätreenissä pysyy intensiteetti paremmin yllä ja se on usein myös monipuolista.

Aloittelijalle esimerkiksi laitteiden ja välineiden käyttö tulee myös paremmin tutuksi verkkotunneilla.

Erilaisia verkkotreenipalveluja on monipuolisesti tarjolla. Joihinkin kuntosalijäsenyyksiin verkkotreenit kuuluvat ilman lisämaksua. Kysy siis kuntosaliltasi mahdollisuuksista!

Myös kokonainen kotitreeniohjelma on mahdollista rakentaa yhdessä personal trainerin kanssa. Lisäksi PT:ltä voi saada hyviä vinkkejä siihen, miten kotona saa parhaat tehot irti treenistä.

Tässä tehokkaita treenejä, joita voit tehdä kotona.

Koko kropan kahvakuulatreeni

Tehokas kuntopallotreeni

Vatsalihastreeni

Lue myös:

Käsilläseisonta vie kehonhallintasi huipputasolle

Kaipaatko kunnon tuloksia treeneistä? 7 sääntöä jatkuvaan kehitykseen

Näin leuanveto onnistuu – vedä jopa 20 leukaa vain 8 treenin jälkeen

Tehokas treeniviikko aloittelijalle