Aina ei ehdi salille, mutta tehokkaan treenin voi suorittaa myös kotona. Näillä kuudella välineellä teet koko kropan treenin.

Aina ei ehdi salille tai ryhmäliikuntatunnille liikkumaan. Kotona, mökillä, leikkipuistossa tai matkoilla on helppo treenata oman kehon painolla. Jos kuitenkin hankit muutaman perustreenivälineen kotiin, joista monia on helppo kuljettaa myös reissussa, muuttuu treeni entistä monipuolisemmaksi ja hauskemmaksi.

Treenaa kotona – 10, 20 tai 30 minuuttia -kirjan (Tammi 2018) julkaissut personal trainer Anna Saivosalmi esittelee kuusi kätevää suosikkitreenivälinettään, joilla saat tehtyä koko kropan treenin tehtyä mutta myös huollettua kehoa.

Kahvakuula

kahvakuula

Kovateräs kahvakuula 16 kg, Budget Sport 47,95 e.

Yksi riittää, mutta pari eri painoista kuulaa on vielä parempi treenin monipuolisuuden kannalta. Kahvakuulalla teet kätevästi esimerkiksi vetäviä liikkeitä, kuten soutuja. Perusliikkeisiin, kuten kyykkyihin, maastavetoihin ja vatsalihasliikkeisiin saat kuulasta lisätehoa. Kuulalla on hyvä olla painoa vähintään kahdeksan kiloa, mutta aloittelija voi aloittaa kuudenkin kilon kuulalla. Kuulia löytyy runsaasti eri painoisina.

Jumppakeppi

jumppakeppi

Jumppakeppi 130 cm, Halpa-Halli 12,95 e.

Hanki kotiin ja työpaikalle jumppakeppi tai pari euroa maksava harjanvarsi. Tee kepillä pitkin päivää tai vaikka aamuisin herättyäsi muutaman minuutin taukojumppaa. Availe rintarankaa, tee taivutuksia, pyörityksiä, venytyksiä ja melontaa.

Lue myös: Kahvakuulalla saat vain kuukaudessa hyviä tuloksia – katso tehotreeni videolta

Jumppapallo

jumppapallo

Jumppapallo 75 cm, Motonet 11,90 e.

Pallon päällä treenaaminen aktivoi keskikehon syviä tukilihaksia huomattavasti tehokkaammin kuin jos tekisit samat liikkeet lattialla. Pallotreeni parantaa myös tasapainoa ja isompaa pallomallia voit käyttää vaikkapa työtuolina tai sohvan sijaan telkkaria katsoessa. Kun istut pallolla, joudut pitämään hyvän ryhdin ja kuin huomaamatta keskikehon lihakset ovat koko ajan töissä.

Pallon haittapuoli on, että se vie tilaa ja saattaa lähteä pyörimään pitkin kotia. Silti palloa ei kannata piilottaa, sillä silloin sitä ei tule käytettyä.

Vastuskuminauha

jumppakuminauha

Vastustuskuminauha x 3, XXL 34,90 e.

Kuminauhoja on eri pituisia, eri levyisiä ja erilaisilla vastuksilla. Niitä on kätevä kuljettaa mukana myös ulkona, matkoilla ja mökillä, sillä ne mahtuvat todella pieneen tilaan, kuten käsilaukkuun. Vastuskuminauhalla treenaat lihaskuntoliikkeitä, mutta teet myös liikkuvuustreeniä ja käytät kumpparia apuna venytyksissä.

Kuminauha sopii aloittelijalle, koska sillä treenaaminen on turvallista. Silti kumpparista saa raskaankin välineen, koska liikkeeseen syntyy kahdensuuntainen vastus.

Kuminauhaa voit käyttää apuna myös esimerkiksi leuanvedon harjoittelussa, jolloin lihasvoimalla ei tarvitse jaksaa nostaa koko kehoa ilmaan. Kun asetat minikumpparin jalkojen ympärille, saat pakaratreenin tehtyä vaikka miten pienessä tilassa. Kuminauha tehostaa hienosti myös esimerkiksi kyykkyjä, askel viereen -askellusta ja lantionnostoja.

Käsipainot

kasipainot

Kuusikulmaiset käsipainot 2 x 20 kg, XXL 149 e.

Käsipainoilla teet monipuolisia treenejä koko keholle ja painoista saat tukevamman otteen kuin kahvakuulasta. Kätevintä on, jos käsipainot ovat säädettävät ja voit lisätä niihin painoja liikkeen ja voimatason mukaan. Käsipainot ovat hyvät myös silloin, jos kehossa on lihasepätasapainoa. Silloin kannattaa treenata liikettä heikomman puolen mukaan.

TRX

TRX

TRF Fit Trainer, gofitness.fi 109 e.

TRX on todella monipuolinen väline, jolla treenatessa kannattelet itseäsi kahvojen varassa ja liikkeissä keskikehon syvät lihakset ovat tehokkaasti mukana. TRX-nauhasta saat apua myös haastaviin liikkeisiin, ja lyhyellä hihnalla voit esimerkiksi harjoitella leuanvetoa.

TRX:ää on helppo kuljettaa mukana, ja sen voit kiinnittää kotona kattokoukkuun, oveen, puolapuihin, ulkona aitaan, leikkipuistossa kiipeilytelineeseen ja parvekkeella kaiteeseen. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana!

Lue myös:

Ei aikaa kuntosalille? Näin saat kotitreenistä tehokkaan

Pistä koko kroppa töihin – tehokas kotitreeni vie vain hetken aikaa

Katso video: 15 minuutin treeniohjelma, joka kohottaa tehokkaasti kuntoa