Kuntoilijan ei kannata keskittyä pelkkään hikitreeniin. Rauhallisemmat lajit huoltavat kehoa ja vähentävät stressiä.

Keho vaatii rankan treenin rinnalle kehonhuoltoa palautuakseen ja kehittyäkseen. Muista, että lihas kasvaa levossa!

Jos kärsit pitkäkestoisesta stressistä rääkkitreenistä voi olla vain haittaa. Silloin kannattaa siirtyä kevyempiin lajeihin, kunnes elämäntilanne helpottaa.

Liikkuminen luonnossa

Ulkoilu luonnossa saa mielen rentoutumaan nopeasti. Jätä sosiaalinen media pois näistä hetkistä. Tutkitusti jo muutaman minuutin metsässä oleskelu ja luonnon tarkkailu parantavat mielialaa, madaltavat verenpainetta ja sydämensykettä. Lisäksi ne laskevat stressihormonitasoja.

Löydä paikka ja maisema, joka tuntuu itsellesi sopivalta. Pysähtele aistimaan ympäristöäsi tai kulje valitsemaasi reittiä. Ota luonnossa liikkuminen hyvinvoinnin parantamisen, ei niinkään kuntoilun kannalta. Hengittele syvään ja rauhallisesti ja katsele ympärillesi. Koskettele ja tunnustele erilaisia pintoja ja materiaaleja. Kiipeä kalliolle tai käperry puun suojaan. Luota siihen, että puu kantaa. Juuri nyt voit päästää irti stressistä, huolista ja itseäsi rasittavista ajatuksista.

Lue myös: Houkuttaako vaellus Suomen luonnossa? Tässä ovat kevään ja kesän kiinnostavimmat luontokohteet

Jooga on parasta kehonhuoltoa

Jooga rentouttaa kehoa ja mieltä. Itselle mieleisen ja sopivan joogalajin löydät kokeilemalla. Hotjoogassa lämpö rentouttaa lihaksia ja lisää venyvyyttä. Lämpimässä tehty harjoitus myös hikoiluttaa runsaasti, mikä voi vauhdittaa kehon kuona-aineiden poistumista.

Kundaliinijoogan kerrotaan auttavan henkisen tasapainon löytämisessä, voimistavan rauhallisuutta ja luovuutta sekä kasvattavan tietoisuutta.

Yinjoogalla taas tavoitellaan fyysisen ja psyykkisen terveyden tasapainoa. Sen sanotaan myös poistavan stressiä tehokkaasti.

Lue myös: Käsilläseisonta vie kehonhallintasi huipputasolle

Vesiliikunta

Vesiliikunta on tehokasta, mutta silti rentouttavaa. Vesi kannattelee vartaloa myös juostessa tai uidessa, eikä rasita ylipainoisenkaan niveliä. Kun jätät suorittamisen ja kiireen pois treenistä, vesi toimii rauhoittavana elementtinä.

Lue myös: Näin parannat kehosi lihastasapainoa

Pilates

Pilates rauhoittaa. Siinä kroppaa ei ole tarkoitus viedä äärirajoille, vaan tarkoitus on hiljentyä, rentoutua ja liikkua rauhallisesti. Samalla vahvistat kehon lihastasapainoa ja erityisesti syviä lihaksia. Jos olet jännittynyt ja kireä, ei kannata alkaa jännitellä kehoa lisää, vaan sen sijaan hakea liikkeeseen ensin vapautta, helppoutta ja rentoutta.

Pilates vahvistaa ja rentouttaa samanaikaisesti. Se myös lisää kehotietoisuutta ja sitä kautta itsetuntemusta.

Lue myös: Miten liikunta auttaa stressinhallinnassa?

Fasciatreeni

Fasciatreeni perustuu myofascioiden eli lihaskalvoketjujen liikkuvuus- ja liikehallintaharjoitteluun. Sen tavoitteena on parantaa voimantuottoa, tasapainoa, koordinaatiota sekä liikkuvuutta. Tunnin päämääränä on myös rauhoittuminen ja rentoutuminen.

Asiantuntijana personal trainer, uimaopettaja Monna Pursiainen, MT Personal Training

Lue myös:

Kaipaatko kehoosi lisää liikkuvuutta? Näin venyttelet tehokkaammin

Kaipaatko kehoosi lisää liikkuvuutta? Näin venyttelet tehokkaammin

Lepo on kehittymisen kulmakivi – 5 syytä, miksi lepopäivät kannattaa