Kehonrakentaja Jari ”Bull” Mentula on nähnyt monta elämäntapamuutosta ja ensihetkeä salilla. Kehonmuokkauslajeissa kisaavia valmentavalta Mentulalta löytyvät vinkit niin aloittelijoille kuin kehitystä kaipaaville.

-Hyvin pitkälle päästään, kun aloitetaan tekeminen, eikä vaan suunnitella ja puhuta. Kun tehdään, niin tehdään sitten kunnolla, toteaa Mentula heti alkuun.

Kehittymisen perusperiaatteina toimivat teesit Mentula on tatuoinut itseensä. Mentula kertoo mitä ne tarkoittavat.

1. No compromise

-Tämä tarkoittaa sitä, että ei tehdä kompromisseja, vaan tehdään tuloksia, Mentula avaa.

2. No excuse

-Ei selityksiä. Ihminen on todella taitava keksimään selityksiä asioille, joita hän ei halua tehdä, vaikka pitäisi. Ja siltikin, vaikka päätös olisi jo tehty, selityksiä on helppo keksiä, jottei päätöstä tarvitsisi pitää.

3. All out

-Tämä kuvaa sitä, että mitä tahansa me tehdään, niin tehdään se aina täysillä. Oli se sitten treenimaailma tai mikä tahansa, niin ei tehdä puolivaloilla mitään. Puolivaloilla saadaan vain puoliksi valmista.

Perusteet haltuun vapailla painoilla

Mentulan mukaan kuntosalilla aloittelijalle tärkeimmät liikkeet ovat penkkipunnerrus, maastaveto ja kyykky.

-Penkki on ehdoton kuningasliike ja kyllä ihmisen pitää osata kyykätä! Ei voida vain tehdä pelkästään laitteilla, kun puhutaan perusteista. Jos haluaa oppia, niin pitää opetella, perustelee Bull.

Penkkipunnerrusta Mentula tekee säännöllisesti edelleen, ja penkkipunnerruksessa hän on menneisyydessään myös kilpaillut.

-Itse en kyykkyä tai maastavetoa tee enää, mutta mun ekasta salikosketuksesta ja systemaattisen treenaamisen aloittamisesta onkin 23 vuotta. Kyykyt, penkit ja maastavedot on tehty ja koettu, kertoo Mentula treenaamisensa muutoksesta vuosien myötä.

Lue myös:

5 liikettä riittävät päivän kuntoiluksi; kiireisen liikkujan crossfit-treeni

Koko vartalon tehotreeni – vie puntit kävelylle

Vanha kunnon banaani – yhä treenarin parasta pikaruokaa