Nilkat kuin pylväät ja sormet kuin nakkimakkarat, kuulostaako tutulta? Turvotus hoituu useimmiten korjaamalla elintapoja.

1. Laita lihakset töihin

Liikkuminen laskee turvotusta. Kun lihakset joutuvat töihin, lihaspumppu pumppaa verta alaraajoista laskimoiden kautta ylöspäin ja vähentää turvotusta.

Naisilla kuukautiskierto voi aiheuttaa turvotusta naishormonien määrän vaihtelun takia. Pari päivää ennen kuukautisia turvottaa. Paras lääke tähänkin on reipas liikunta.

2. Älä istu pitkään paikallasi

Istumatyötä tekevän kannattaa nousta jaloittelemaan säännöllisesti. Hyvä konsti on valita tulostin kauempaa, jotta askeleita kertyy päivän mittaan. Jos liikkuminen ei esimerkiksi pitkillä lentomatkoilla onnistu, varpaiden, nilkkojen ja käsien liikuttelusta on apua.

Etenkin nilkat turpoavat, kun istuu pitkään paikallaan. Kun istuu pitkään polvet ja lonkat taivutettuina, reisien suuret verisuonet joutuvat puristuksiin, mikä hidastaa verenkiertoa ja nestekiertoa alaraajoissa.  Tästä syystä jalat turpoavat ja tuntuvat väsyneiltä.

Kannattaa myös välttää jalka toisen päällä istumista, jotta veri pääsee virtaamaan laskimoläppien kautta takaisin sydämeen.

3. Nosta jalat ylös

Jos jalat turpoavat, olo helpottaa, kun oikaiset makuulle ja nostat jalat ylös.

Lue myös: Koko vartalon tehotreeni – vie puntit kävelylle

4. Käytä tukisukkia lennolla

Moni tietää, miltä tuntuu sulloa kenkiä jalkaan esimerkiksi pitkän lentomatkan päätteeksi. Lentokoneessa ilmanpaineen vaihtelu saa jalat turpoamaan.

Tukisukat, joissa puristusvoima on erilainen kuin tavallisissa sukissa, estävät turvotusta.  Tukisukan puristus saa veren siirtymään pintaverisuonista syvempiin verisuoniin, joissa lisääntynyt verimäärä aktivoi lihaspumppua.

5. Suosi vähäsuolaista ruokaa

Suomalainen saa suolaa jo normaalistakin ruokavaliosta moninkertaisesti tarpeeseen nähden. Aikuisen suositeltu päiväannos on 5 grammaa eli noin teelusikallinen suolaa. Se vastaa kahta grammaa natriumia. Fysiologiseen tarpeeseen verrattuna suomalaiset miehet saavat suolaa 16-kertaisesti ja naiset 12-kertaisesti. Tuoteselosteet kannattaa tutkia tarkkaan. Vähäsuolaiseen ruokavalioon sopi­vissa tuotteissa on annosta kohti alle 0,3 grammaa natriumia eli alle 0,75 grammaa suolaa.

Runsas suolan käyttö turvottaa, koska suolan natrium sitoo itseensä vettä. Kun natriumpitoisuus verisuonissa nousee, myös natriumia alkaa tihkua soluvälinesteeseen, mikä entisestään kiihdyttää nesteen karkaamista verisuonista solunesteeseen.

Munuaiset poistavat elimistöstä ylimääräistä vettä melko nopeasti, mutta kun mukana on suolaa, prosessi hidastuu. Ylimääräinen suola ja sen elimistössä pidättämä vesi kyllä lähtevät, mutta se ottaa aikansa.

6. Juo riittävästi

Neste poistaa nestettä. Aikuinen tarvitsee 2–3 litraa nestettä päivässä. Siitä noin litra tulee ruoasta. Jos käy vessassa kolmen neljän tunnin välein ja virtsa on väriltään vaaleaa, on juonut riittävästi. Kehon optimaalinen nesteytys ehkäisee turvotusta.

Vaikka kahvi ja tee ovat niin sanottuja diureetteja eli toimivat nesteenpoistajan tavoin, runsas kahvin litkiminen ei ole keino vähentää turvotusta. Jotkut uskovat luontaistuotekaupoissa myytävien teelaatujen, kuten koivunlehtiteen, nimeen. Tutkittua hyötyä siitä ei ole, mutta tuskin haittaakaan.

7. Alkoholia vain kohtuudella

Jos käytät alkoholia, muista kohtuus. Runsas alkoholin käyttö sotkee verisuonten ja soluvälinesteen välistä tasapainoa.

8. Pidä paino kurissa

Etenkin laskimoiden vajaatoiminnasta johtuvaa turvotusta voi ehkäistä pudottamalla painoa.

 9. Ota jalkakylpyjä helteellä

Verenkierto vilkastuu kuumassa, ja se vaikuttaa laskimoiden toimintaan. Laskimoiden läpät ovat kovilla, eikä veri pääse helteellä jaloista poispäin. Tähänkin tepsii liikunta. Apua saattaa saada myös kylmistä jalkakylvyistä.

Asiantuntijana sisätautien erikoislääkäri Joni Suomi.

Lähde: Munuais- ja maksaliitto, muma.fi, terveyskirjasto.fi

Lue myös:

Kakkostyypin diabetesta voi torjua omin avuin

Näin helpotat niskakipua: 5 vinkkiä

Stressistä on hyötyäkin – 5 vinkkiä

Juttu on alun perin julkaistu Oma Aika -lehdessä 2016/7