Omia negatiivisia tunteitaan voi oppia tunnistamaan ja käsittelemään. Tunnekouluttaja Camilla Tuominen kertoo vinkkinsä.

Pari vuotta sitten media herkutteli suomalaistutkimuksella, jossa tutkija Mikko Pänkäläinen tutkijaryhmän kanssa osoitti, että negatiivisuudella ja sepelvaltimokuolleisuudella oli yhteyttä.

Tutkimuksessa selvisi myös, että ihmisen optimistisuus ei vähentänyt sairastumisriskiä, mutta mitä enemmän ihmisessä oli pessimistisyyttä, sitä suurempi oli riski sairastua. Huomattiin, että sukupuolella ja iällä oli myös merkitystä: erityisesti miehet kokivat pessimistisyyttä enemmän ja muuttuivat iän myötä vielä negatiivisemmaksi.

Erityisesti miehet kokivat pessimistisyyttä enemmän ja muuttuivat iän myötä vielä negatiivisemmaksi.

Mutta kyllä naisetkin osaavat. Yhdysvaltalaistutkimuksessa seurattiin naisia, ja huomattiin, että myönteisen ja optimistisen elämäntavan omaksuneiden menehtymisriski seurannan aikana oli kolmanneksen pienempi kuin negatiivisempien kanssasisarten.

Tulokset saattoivat johtua optimistien elintavoista. Kun tulevaisuuden näkee valoisana, itsestään pitää parempaa huolta kuin he, jotka suhtautuvat elämään synkemmin.

Lisäksi asenne elämään ja myös mieliala saattavat vaikuttaa siihenkin, miten hyvin sairastuessa noudattaa lääkärin ohjeita ja lääkityksiä tai edes hakeutuu hoitoon mahdollisten oireidensa kanssa.

Lue myös: ”Nuorena sosiaalinen vuorovaikutus oli minulle lähes kirosana”

Negatiivisuus voi purkautua raivona

Vaikka negatiivisia tunteita ei oikein sallita, moni kokee jatkuvasti pettymystä, voimattomuutta ja pelkää mokaavansa.

– Negatiivisiin tunteisiin suhtaudutaan negatiivisesti. Niistä ajatellaan, että ne ovat pahoja ja ettei niitä saisi kokea. Negatiivisetkin tunteet kannattaa pyrkiä hyväksymään. Kaikki tunteet kuuluvat ihmisen elämään ja myös ne negatiivisetkin tunteet haluavat kertoa meille jotain, tunnekouluttaja ja Emotion Tracker -yrityksen perustaja Camilla Tuominen toteaa.

Negatiivisetkin tunteet kannattaa pyrkiä hyväksymään.

Kun negatiivisia tunteita ei osata käsitellä tai niitä ei uskalleta näyttää sopivissa yhteyksissä, ne voivat purkautua raivona ja kiukkuna väärissä paikoissa.

Tunteet pitäisi siis uskaltaa kohdata.

Kun raivoamisen sijaan myöntää itselleen olevansa pettynyt tai vihainen, tekee itselleen ja myös muille terapeuttisen teon.

-Kun negatiivisista tunteista ja myös arjen harmaista sävyistä tekee näkyviä, ja puhuu muille kiiltokuvaelämän lisäksi myös vaikeista hetkistä, se helpottaa kaikkia, Tuominen toteaa.

Oman olon lisäksi myös muiden olo voi helpottua, koska he huomaavat, että toisetkin kokevat jotain sellaista, mitä he ovat myös itse tunteneet, mutta eivät ole uskaltaneet myöntää itselleen saati ääneen.

Lue myös: Psykologi Pekka Järvinen: ”Elämä on nyt, eikä vuoden päästä”

Kun v-käyrä nousee, toimi näin:

1. Ota happea

Jos huomaat, että kierrokset alkavat nousta, hengitä syvään. Kun saat fyysisesti lisää happea kehoosi, tilanne ei lähde liipaisimesta. Jos hengität nopeaa pintahengitystä, aivosi kuvittelevat, että tilanne on paha ja nyt pitää alkaa valmistautua. Rauhallisella hengityksellä sen sijaan kerrot aivoillesi, että kaikki on hyvin, ei ole uhkaa, voit pysyä tyynenä.

2. Anna olla ja hyväksy

Ymmärrä, että terveellä ihmisellä on rikas tunne-elämä. Jos lapsuudenperheessä on kielletty osoittamasta joitain tunteita tai puoliso on nälvinyt aikuisena koetuista tunteista, ei tunteiden salliminen ja hyväksyminen ole helppoa, mutta sitä voi harjoitella.

3. Ole utelias

Ole utelias tunteidesi suhteen! Totea itsellesi, että miksihän olen nyt näin ärtynyt, tämähän on kiinnostavaa. Mitäköhän tämä tunne yrittää minulle kertoa? Tunteet tuovat aina tietoa.

4. Anna tunteelle nimi

On tutkittu, että kun ihminen saa nimettyä negatiivisen tunteensa, tunteita säätelevät aivoalueet rauhoittuvat ja tunteen voimakkuus lievenee.

5. Puhu ja kerro

Kun uskallat puhua ääneen vaikeastakin tunteesta, helpottaa se omaa oloa ja usein epämääräinen tunnemössö muuttuu asiaksi, jolle voi tehdä jotain. Myös tunteista kirjoittaminen voi auttaa.

6. Käytä oikein

Vihassa on paljon energiaa, jonka voi muuttaa myös järkeviksi teoiksi. Välillä viha voi auttaa uuden suunnan löytämisessä.

Lue myös: 

Tunteet solmussa? Näin löydät itsellesi sopivimman terapeutin

Parisuhteen liima on intohimo – näillä vinkeillä vaalit liekkiä

Onnellisempi elämä on nurkan takana – näin saavutat sen pysyvästi