Perinteinen auton omistaminen ei ole enää ainoa vaihtoehto, jos haluaa ajaa aina uudella kulkupelillä.

Nyt on erinomainen hetki hankkia uusi auto, jos siihen on suinkin varaa.

Useita vuosia jatkunut matalasuhdanne jatkuu autokaupassa. Lehtien mainokset ja nettisivut ovat täynnä houkuttelevia tarjouksia, joissa autokauppiaat kilpailevat hinnoilla ja uuden auton mukaan tarjottavilla lisävarusteilla.

Uusi auto osamaksulla

Autokauppaan ei tarvitse välttämättä mennä paksun lompakon kanssa, sillä ostajalle on tarjolla mitä erilaisimpia rahoitusmalleja. Pankit tarjoavat auton ostoon kulutusluottoja. Myös autoliikkeillä on erilaisia rahoitusvaihtoehtoja.

Kyse on usein osamaksusopimuksesta, jossa auton ostaja voi valita kiinteän kuukausierän suuruuden oman budjettinsa mukaisesti. Kuukausierän määrittelyssä otetaan huomioon asiakkaan antaman käsirahan suuruus ja sopimuksen pituus. Auton ostamiseen tarvitaan yleensä 10–20 prosentin käsiraha, joka voi olla käteistä rahaa tai vaihtoauto.

Mainoksissa luvatun koron lisäksi kannattaa tarkistaa lainaan liittyvät perustamis- ja muut kulut, jotka nostavat rahan hintaa. Niiden myötä rahoituksen todellinen vuosikorko nousee helposti 6–7 prosenttiin.

Mikä on huolenpitosopimus?

Rahoitussopimusten ohella autoliikkeet ovat alkaneet markkinoida myös niin sanottuja huolenpitosopimuksia. Niissä määräaikaishuollot, korjaukset ja muita lisäpalveluja saa kiinteällä kuukausihinnalla. Jotkut palvelut kattavat myös renkaiden vaihdon ja säilytyksen.

Automallista ja palvelun laajuudesta riippuen huoltosopimus maksaa tyypillisesti 300–500 euroa vuodessa. Huolenpitosopimusten hyvä puoli on se, että autoilun kustannukset ovat varsin tarkasti tiedossa. Kuukausierien lisäksi hoidettavaksi jäävät autoverot, vakuutukset ja polttoainekulut.

Uusiin vaihtoehtoihin kuuluu myös espanjalaispankki Santanderin Suomeen tuoma kokonaispalvelu. Se kattaa auton rahoituksen lisäksi muun muassa määräaikaishuollot ja korjaukset.

Santander tarjoaa myös takuuhinnan, jolla se sitoutuu ostamaan auton sopimuksen päätyttyä esimerkiksi kahden vuoden kuluttua. Muuallekin kulkuneuvon voi myydä, jos siitä saa paremman hinnan. Kaupunkiautolle Santanderin kokonaispalvelu maksaa 300–400 euroa kuukaudessa.

Lue myös: 10 vinkkiä käytetyn auton myyntiin – näin saat parhaan hinnan!

Harkitsetko työsuhdeautoa?

Varteenotettava vaihtoehto uudella autolla ajamiseen on myös työsuhdeauto, mikäli työnantaja tällaisen mahdollisuuden antaa. Yritysasiakkaiden leasing-sopimukset ovat auton käyttäjän kannalta huolettomia, sillä niihin sisältyvät huollot ja korjaukset, usein myös renkaiden vaihto ja säilytys.

Työsuhdeauton kannattavuus on kuitenkin syytä laskea tarkasti. Asiaan vaikuttavat muun muassa ajomäärät. Jos ajaa paljon yksityisajoa suhteessa työkilometreihin, työsuhdeauto voi olla hyvä vaihtoehto.

Työsuhdeauton kannattavuus riippuu myös työnantajan palkkapolitiikasta – esimerkiksi siitä, onko autoetu osa kokonaispalkkaa vai tuleeko se palkan päälle. Se taas vaikuttaa verotukseen.

Autoa ei ole pakko omistaa

Uudella autolla pääsee ajamaan myös ilman ajokin omistamista. Vähän ajavan ei kannata välttämättä hankkia omaa autoa, vaan satunnaiset kauppareissut ja muut lyhyet matkat hoituvat niin sanotuilla yhteiskäyttöautoilla. Niiden käyttäjäkunta koostuu etenkin Helsingin kantakaupungissa asuvista, jotka eivät halua ostaa autoa korkeiden kulujen ja niukkojen parkkipaikkojen vuoksi.

Suurta läpimurtoa yhteiskäyttöautot eivät ole Suomessa vielä tehneet. Niitä tarjoaa muutama yritys lähinnä isoilla paikkakunnilla. Yritysten toimintaperiaatteissa ja laskutusmalleissa on eroja, joten palvelujen vertailu ei ole helppoa.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toimiva City Car Club edellyttää jäsenyyttä. Lisäksi se perii kuukausikorvauksen ja tuntiveloituksen auton käytöstä. Parillakymmenellä paikkakunnalla toimiva 24Rent ei edellytä jäsenyyttä, vaan hinnoittelu perustuu vuokrauksen ajankohtaan ja vuokra-ajan pituuteen.

Molemmissa palveluissa auto varataan netissä ja käydään hakemassa itse noutopisteestä. Auton ovet saa auki kännykällä, ja avaimet löytyvät hansikaslokerosta. Käytön jälkeen auto jätetään sovittuun paikkaan ja ovet laitetaan kiinni soittamalla tai lähettämällä tekstiviesti palvelunumeroon.

”Jos ajaa viikossa tai kuukaudessa muutamia yksittäisiä ajoja, säästöt auton omistamiseen verrattuna ovat merkittävät.”

Mietitkö yhteiskäyttöautoa?

Yhteiskäyttöauton voi vuokrata lyhyeksikin aikaa, esimerkiksi vain muutamaksi tunniksi. Käyttäjän ei tarvitse huolehtia autoverosta, vakuutuksista, huolloista tai renkaiden vaihdosta. Yhteiskäyttöautossa ei ole kiinni omaa pääomaa, vaan auton ostamiseen uppoavat rahat voi käyttää muuhun.

– Auton omistamisen kokemusta emme pysty tarjoamaan, eikä yhteiskäyttöautoa voi räätälöidä juuri oman mielensä mukaan. Mutta jos ajaa viikossa tai kuukaudessa vain muutamia yksittäisiä ajoja, säästöt auton omistamiseen verrattuna ovat merkittävät, sanoo 24Rentin toimitusjohtaja Matti Hänninen.

Yhteiskäyttöautojen hinnoittelu on rakennettu niin, että ne ovat edullisimpia muutaman tunnin käytössä. Käyttäjän kannattaa pitää ne koko ajan ajossa eikä makuuttaa parkissa.

– Kun puhutaan vuorokautta ja sitä pidemmistä vuokra-ajoista, tavallisesta normaalista vuokraamosta saa auton vähintäänkin samaan hintaan kuin yhteiskäyttöautofirmoista, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

Lue myös: Puhelimen akku tyhjenee nopeasti? Näin pidennät akunkestoa

Auto käyttötarpeen mukaan

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa nimeää yhteiskäyttöautojen eduksi joustavuuden. Auton mallia, merkkiä ja kokoa on tarvittaessa helppo vaihtaa käyttötarpeen mukaan. Normaalille kauppareissulle kelpaa pieni kaupunkiauto, kun taas pesukonekauppaan pitää lähteä pakettiautolla.

– Toki vaivaa syntyy auton hakemisesta ja palauttamisesta jokaisen käyttökerran yhteydessä, Rissa toteaa.

Jos haluaa ajaa aina uudella autolla, yhteiskäyttöautot eivät aina täytä kriteerejä. Kalusto voi olla muutaman vuoden vanhaa. Tarjolla olevista autoista on kohtalaisen hyvin tietoa yritysten kotisivuilta.

– Pyrimme siihen, ettei autoja pidettäisi yli takuuajan eli että ne ovat enintään 2–3 vuotta vanhoja, Hänninen lupaa.

Satunnaisiin ajoihin voi käyttää myös perinteisiä autovuokraamoja. Lyhyissä vuokrissa hinnat ovat todennäköisesti yhteiskäyttöautoja korkeammat, mutta ainakin isoimmista vuokraamoista saa alleen tuoreimman automallin.

Tilapäiseen autotarpeeseen voi harkita myös autovuokraamojen tarjoamia minileasing-sopimuksia, joita on nykyisin tarjolla myös yksityisasiakkaille. 1–3 kuukauden sopimukset sisältävät huollon, korjauksen ja vakuutukset. Kiinteään kuukausihintaan vaikuttavat muun muassa ajettavat kilometrit.

Lue myös:

Pidä huolta ajokyvystäsi – 5 vinkkiä

Liikenteessä tunteet kuumenevat – parhaiten pärjää viilipytty

Täällä peltipoliisi välähtää eniten – katso top 48 -lista!

Juttu on alun perin julkaistu Oma Aika -lehdessä 04/2015