Oletko liian kärsimätön tai puuttuuko sinulta itsekuria? Menestys elämässä kaatuu todennäköisesti johonkin näistä kahdeksasta tavasta.

Menestystä ei saavuteta pelkällä onnella, vaan tiedolla siitä, mitä täytyy tehdä. Vielä tärkeämpää on tietää, mitä ei ainakaan kannata tehdä. Nämä pahat tavat voivat pilata menestyksen.

1. Tavoitteesi ovat epärealistisia

Haluatko liian monta asiaa samaan aikaan? Haluat laihtua, olla huippukunnossa ja perustaa oman yrityksen. Tällöin vaarana on, että tavoitteistasi tulee hallitsemattomia ja luovutat, ennen kuin olet edes aloittanut mitään. Tavoitteesi voivat olla niin epäselviä, ettet pysty saavuttamaan niitä. Olet esimerkiksi päättänyt laihtua muutaman kilon. Mutta kuinka monta kiloa on ”muutama kilo”?

Toimi näin: Aseta itsellesi yksi päämäärä kerrallaan, ja työskentele sen eteen. Ole mahdollisimman konkreettinen ja tarkka. On parempi päättää laihduttaa kolme kiloa, kuin sanoa laihduttavansa muutaman kilon. Silloin tiedät tarkalleen, mitä onnistuminen vaatii, ja motivaation ylläpito helpottuu. Kannattaa asettaa itselleen välitavoitteita ja laatia aikaraja.

Aikaraja voi olla esimerkiksi seuraavanlainen: ”Kahden kuukauden kuluttua olen laihduttanut 1,5 kiloa.” Tarkkaile, oletko lähestymässä tavoitteitasi, ja selvitä, mitä tekoja se vielä vaatii. Valmistaudu, että sinun täytyy ehkä muuttaa joitakin tapojasi.

Lue myös: 5 teesiä – näin syntyy parempi työpaikka

2. Odotat täydellistä hetkeä

Vielä ei ole oikea hetki. Olet ehkä ostanut asunnon, lapsesi ovat sairaina, ystävättärilläsi on vakavia ongelmia, rippijuhlien järjestelyt lähenevät… Niinpä odotat täydellistä ajankohtaa. Jos odotat sitä koko ajan, hetkeä ei ehkä koskaan tule.

Toimi näin:  Kun huomaat jatkuvasti lykkääväsi tavoitetta, kysy itseltäsi, miksi oikean ajankohdan löytäminen on niin tärkeää? Mistä itse asiassa on kysymys? Psykoterapeutti Christina Coptyn mukaan tällainen ajattelu on rohkeuden puutetta. Jos kontrolloit tunteaksesi olosi turvalliseksi, oikeaa ajankohtaa ei välttämättä ikinä tule. Mukavuusalueelta on siis pakko uskaltaa poistua.

3. Mietit liikaa, mitä muut ajattelevat

Pelkäätkö muiden halveksivan sinua ja ajattelevan sinusta pahaa? Taustalla voi tällöin olla esimerkiksi se, että saatat pelätä epäonnistuvasi ensiyrittämällä.

Toimi näin: Ani harva menestyy välittömästi. Kaikkein menestyneimmätkin ovat tehneet virheitä tai joutuneet hylätyiksi. Tutkimusten mukaan asiantuntemus saavutetaan vasta 10 000 tunnin työkokemuksen jälkeen.

Kannattaa siis vain jatkaa, ja olla vertaamatta itseään kaikkein menestyneimpiin. Muista myös, että hekin ovat saavuttaneet tavoitteensa kamppailemalla. Keskity tukemaan itseäsi muiden mielipiteistä piittaamatta.

Lue myös: Työeläke tutuksi – näin sinunkin työeläkkeesi hoituu

4. Vaadit täydellisyyttä

Oletko vakuuttunut siitä, että kaiken täytyy olla täydellistä ennen kuin elämässä voi menestyä. Saatat jopa pelätä, että pienikin virhe johtaa epäonnistumiseen. Niimpä sitten ponnistelet niin ankarasti, että olet usein lopen uupunut. Ja sitten luovutat.

Toimi näin: Psykoterapeutti Christina Coptyn mukaan perfektionistia voi auttaa se, että hän keskittyy kehittymään sen sijaan, että tavoittelisi täydellisyyttä. Täydellisyyttä ei ole olemassa, joten sen vuoksi ei kannata kamppailla liikaa. Ihminen voi menestyä olematta täydellinen.

Kannattaa myös muistaa, että useimmiten vain sinä näet, että tekemäsi työ ei ole ihan täydellistä. Ihmiset eivät useinkaan piittaa. Muistuta siis itsellesi, että osaat sen mitä osaat, ja teet mitä teet. Rentoudu ja usko, että ”riittävän hyvä” on enemmän kuin tarpeeksi.

Lue myös: Psykologi: Tämä ratkaisee, kuinka suuri järkytys irtisanominen on

5. Et usko itseesi

Kannat paljon huolta, koska et usko voivasi onnistua. Tarkkailet vain muiden tekoja ja aikaansaannoksia. Ajattelet, että he ovat tehneet mahtavaa työtä ja et ikinä itse pystyisi samaan. Tällaisella ajattelulla on vaikea onnistua elämässä.

Toimi näin: Kun asetat itsellesi tavoitteen, yritä olla toiveikas. Harjoittele positiivista ajattelua. Älä lannista itseäsi ajattelemalla, että muut ovat sinua taitavampia. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää sekä oman motivaation vahvistamista että sen säilyttämistä maaliviivalle saakka. Tämä koskee kaikkea – riippumatta siitä, haluatko olla juoksijana huipputasoa tai perustaa oman yrityksen.

Suhtaudu silti realistisesti siihen, kuinka paljon lisäponnisteluja tavoitteesi vaatii. Saman asian ovat muutkin kohdanneet.

menestys

6. Keskityt paheeseesi

Jos haluat lopettaa tupakoinnin tai oppia käyttäytymään paremmin, tavoitetta on vaikeampi saavuttaa, jos keskityt kielteisiin asioihin. Jatkuva tupakasta kieltäytymisen ajattelu lisää tupakanhimoa. Tukahdutettu raivo vain kasva. Se saattaa purkautua hallitsemattomina raivokohtauksina, koska tunteiden tukahduttaminen pahentaa tilannetta.

Toimi näin:  Huolimatta siitä, haluatko lopettaa tupakoinnin tai hillitä äkäistä luonnettasi, ei kannata keskittyä siihen, ettet saa polttaa tai menettää hermojasi. Ajattele mieluummin kaikkea sitä, mitä voit saavuttaa, jos lopetat tupakoinnin tai opit vetämään henkeä suuttuessasi. Suunnittele, millä korvaat huonon tapasi tupakanhimon iskiessä tai suuttuessasi.

Lue myös: Liikenteessä tunteet kuumenevat – parhaiten pärjää viilipytty

7. Olet liian kärsimätön

Haluatko saada tavoitteen todeksi mahdollisimman nopeasti? Silloin lannistut helposti huomatessasi, kuinka paljon tavoite oikeasti vaatii työtä ja aikaa.

Toimi näin: Useimmat asettamamme päämäärät vaativat sitkeyttä ja kärsivällisyyttä. Koita nähdä vaikeudet esteiden sijaan voitettavissa olevina haasteina. Muista, että sinulla ei ole vielä samaa kokemusmäärää kuin ihailemillasi ihmisillä.  Virheiden tekeminen on luonnollista, ja niistä voi oppia paljon. Yritä nauttia matkastasi tavoitettasi kohti.

8. Sinulla ei ole itsekuria

Kun olet asettanut itsellesi tavoitteen, lipsuminen voi alkaa piankin puuttuvan itsekurin vuoksi. Olet liittynyt treenisalin jäseneksi kohentaaksesi kuntoasi, mutta jo kuukauden jälkeen elämässä piisaa muita kiireitä tai sali ei vain enää houkuta. Vai onko työkavereiden tuomat herkut liian houkuttavia, vaikka suunnitelmissasi oli laihduttaa.

Toimi näin: Moni kuvittelee, että itseluottamusta joko on tai sitten ei. Psykoterapeutti Christina Coptyn mukaan asia ei ole niin mustavalkoista, vaan itsekuria voi harjaannuttaa, kuten lihasta. Voit vahvistaa itsekuriasi selvittämällä, milloin sorrut helpoiten. Jos sunnuntai-iltapäivisin riittää tekosyitä, eikä silloin houkuta treenata, voit painottaa treenit aamuun.

Ryhdistäydy, kun mielesi tekee luovuttaa. Se kasvattaa tahtosi voimakkuutta pitkällä tähtäimellä.

Asiantuntijana fysioterapeutti Christina Copty.

Lue myös:

Aloita osakesijoittaminen helposti: Näin sijoittamalla tienaat

Miten liikunta auttaa stressinhallinnassa?

4 parasta ohjetta tyttären kasvattamiseen – älä kasvata prinsessaa