Resilienssi-käsite on yhä tutumpi monelle työstä puhuessa. Se tarkoittaa joustavaa mieltä, taitoa palautua vaikeuksista ja selviytyä tasapainossa muutosten myllertäessä.

1. Joustava mieli pärjää paremmin muutoksessa

On vaarallista olla liian jäykkä tai kaoottinen. Tarvitsemme henkistä joustavuutta, vahvuutta ja selviytymiskykyä niin yksilöinä kuin sosiaalisissa suhteissamme. Aikuiselle on vaikeaa, ellei hänellä ole hallinnan tunnetta. Mutta omaan mieleen ja selviytymiskykyyn voi vaikuttaa.

2. Kielteiset ajatukset eivät jää junnaamaan

Kielteisen tapahtuman tai menetyksen kohdatessa joustava mieli auttaa. Ihminen ei reagoi voimakkaan kielteisesti eikä jää reaktioiden valtaan, vaan toipuu nopeasti. Kun oma mieli suuntautuu tulevaan ja hyvän odotukseen, eivät kielteiset tunteet vaikuta liikaa.

Temperamentti on synnynnäinen, mutta ihmissuhdetaidot, sosiaalinen tunneäly, persoonallisuuden joustavuus ja huumorintaju ovat opittuja.

Lue myös: 8 tapaa, jotka estävät sinua menestymästä

3. Kun aivot tuottavat myönteisiä ajatuksia, voit paremmin

Joustavan ihmisen aivojen dopamiini eli palkitsemisjärjestelmä on yliherkkä. Aivot tuottavat herkemmin myönteisiä ajatuksia ja tunteita. Tämä vaikuttaa sydän- ja verenkiertoelimistöön sekä kykyyn sietää stressiä. Myönteisyyttä voi oppia, mutta lapsuuden ensimmäiset kiintymyssuhteet ovat arvokkaat.

Työelämäpuheeseen on ilmestynyt käsite resilienssi. Se tarkoittaa joustavaa mieltä, taitoa palautua vaikeuksista ja selviytyä tasapainossa muutosten myllertäessä. Siitä on hyötyä, ja sitä voi oppia.

4. Kohtuulliset vaikeudet ovat kuin stressirokotuksia

Pumpulissa kasvaen ei kehity resilienssiä. Kohtuulliset haasteet lapsuudessa ja nuoruudessa auttavat selviytymään myös aikuisena. Keskeistä on, että on joku asia, jossa on hyvä ja saa siitä tunnustusta.

työ

5. Realistinen optimisti ymmärtää, vaikka ei hyväksy

On vaarallista olla liian idealistinen. Omat toiveet ja liian myönteiset odotukset romahtavat ennen pitkää. Depressiivinen ihminen taas on liian realistinen.

Katastrofien maalaileminen on huono keino. Koeta olla itseäsi ja toisia kohtaan myötätuntoinen. Kaikkea ei tarvitse hyväksyä, mutta ymmärtää voi.

Lue myös: Työhullu Sampo: ”Burnoutin partaalla löysin toisen todellisuuden”

6. Voit harjoittaa aivoja myönteisiksi

Voit harjoittaa aivojasi tuottamaan hyvinvointia ja myönteisiä tunteita. Huolehdi fyysisestä kunnosta, ruokailusta, unesta ja levosta. Opettele tunnistamaan ja hallitsemaan stressi. Mindfulness-harjoitukset ovat hyviä. Jo kahdeksan viikon harjoittelu aktivoi aivoja myönteisiksi.

7. Kokeile optimismityökirjaa

Optimismityökirjassa analysoidaan nykytilanne ja sen jälkeen haetaan työkaluja. Mitä toivo on? Miten ylität esteet? Idea on, että voit ajatuksillasi vaikuttaa tunteisiisi ja toimintaasi.

Lue myös:

5 teesiä – näin syntyy parempi työpaikka

Tunnista työuupumus ajoissa – Asiantuntija lataa: ”Stressihän on tappava tauti”

Työpaikkakiusaaminen yhä yleistä – miestä kiusaa useimmiten toinen mies

Julkaistu alunperin Oma Aika-lehden numerossa 07/2015