Jos ryhtisi on huono tai selkäkipu vaivaa, syy on todennäköisesti heikoissa syvissä lihaksissa.

Vastaanotolla istuu viisikymppinen uraohjus, jonka selkä on aivan jumissa. Kun fysioterapeutti Mika Rouhiainen selvittelee tilannetta asiakkaan kanssa, syypää on usein heikot syvät lihakset. Selkäkipu on myös usein syy huonoon ryhtiin.

Alaselkäkipu on yleisin oire

Syviin lihaksiin kuuluvat pallea, lantionpohjan lihakset, poikittainen vatsalihas, vinot vatsalihakset sekä selän lihakset. Lantionpohjan lihakset tukevat vatsanpohjaa. Poikittainen vatsalihas jännittyy, kun vetää napaa sisäänpäin. Vinot vatsalihakset kulkevat vatsan sivuilla ja kiinnittyvät selkään.

Jos tämä keskivartalon syvä tuki on heikko, moni asia voi olla hankalaa.

– Jos siivoaminen tai muut arkiaskareet ovat hankalia ja kroppa on jäykkä, syy voi olla heikoissa syvissä lihaksissa. Se on yleisin syy selkäkipuihin ja huonoon ryhtiin. Toki muitakin syitä voi olla, Rouhiainen sanoo.

Kun selkä ja lantio ovat jäykät, lantion asento voi olla pielessä. Asentomuutokset vaikuttavat edelleen selkään ja jalkoihin, sillä voima lähtee keskivartalosta ylös- ja alaspäin.

Lue myös: Ota selkäkipu vakavasti

Vatsan kasvu – vaaran merkki

Mahan kasvu on vaikea pala syville lihaksille. Jos vatsaa kertyy, syvät lihakset venyvät eivätkä pysty tukemaan keskivartaloa yhtä hyvin kuin ennen.

– Se muuttaa lantion asentoa, lyhentää joitakin tukilihaksia ja pidentää toisia.

Myös rankka yksipuolinen treeni voi vetää syvät lihakset koville, jos niistä ei erikseen huolehdi.

Lue myös: Tämä 9 liikkeen treeni kasvattaa liikkuvuutta ja lihaskuntoa

Harjoittelu puree viikoissa

Syvien lihasten vahvistamiseen kannattaa hakea Rouhiaisen mielestä fysioterapeutin apua.

– Ensin pitää selvittää oireiden oikea syy. Selkäkipuun voivat liittyä myös ongelmat esimerkiksi lonkan ja jalkojen nivelten toiminnassa. Kaikille päteviä yleisharjoituksia ei oikein voi antaa.

Rouhiainen teettää asiakkaalle vastaanotolla esimerkiksi toiminnallisia testejä, kuten erilaisia jalannostoja, katsoo kävelyä ja lantionalueen liikeratoja. Sitten hän antaa ohjeet harjoitteluun. Kun harjoittelu viikkojen kuluessa puree, kivut helpottavat.

Lue myös:

Kuka saa hoitoa julkisessa terveydenhuollossa?

Vatsalihakset esiin ja selkäkipu pois – pikaohjeet onnistumiseen