kaupallinen yhteistyö

Hybridivaihtoehtojen valikoima on jo hyvin laaja, ja sähköautojen valikoima kasvaa koko ajan.

Sähköauto nostaa suosiotaan – samoin hybridi- ja kaasuauto. Moni autoilija miettii perinteisen bensiinin tai dieselin sijaan muunlaista polttoainevaihtoehtoa.

Pohtiessa ekologista autovaihtoehtoa kysymys ei ole pelkästään siitä, mikä olisi ekologisin polttoaine, vaan siitä, miten mikäkin vaihtoehto palvelee ketäkin kuluttajaa parhaiten.

Laakkosen Helsingin myyntipäällikkö Tommi Kortelainen näkee, että ekologisen auton valinnan pitää lähteä käyttötarkoituksesta. Vaikka vaihtoehtoisia ja ekologisia energiamuotoja käyttäviä autoja löytyy tällä hetkellä hyvin runsaasti, aivan samanlaista valikoimaa ei vielä kuitenkaan sähkö- tai hybridiautoista löydy, kuin mitä bensiini- tai dieselkäyttöisiä autoja on tarjolla.

Valikoimaa riittää lähes joka merkillä

Laakkosen edustamista 15 automerkistä sähköautomalleja on jo peräti kuudella eri automerkillä. Myös hybridimalleja on niin ikään kuudella eri merkillä ja kaasuautomallejakin löytyy viideltä eri automerkiltä.

– Kokoluokka ratkaisee ekologisen automallin valinnassa paljon. Ensimmäisenä pitää siis miettiä, millaiseen käyttöön auto tulee, Kortelainen toteaa.

Kortelaisen mukaan sähköautoja löytyy vielä rajoitetusti eri kokoluokista. Jos tarve on pienemmälle autolle, silloin sähköautoa voi lähteä miettimään yhtenä vaihtoehtona.

–Sen jälkeen täytyy miettiä, kuinka paljon autolla ajetaan. Onko ajo pientä matkaa, kuten kaupunkiajoa. Sähköautojen toimintasäde aiheuttaa tällä hetkellä vielä käyttörajoituksia. Nyrkkisääntönä voi pitää, että sähköauton toimintasäde on noin 200–300 kilometriä.

Kortelaisen mukaan sähköauton toimintasäteeseen vaikuttavat sääolosuhteet, ulkoilman lämpötila, kaasujalan paino sekä samat tekijät kuin muillakin autoilla

Sähköauto vaatii lataamisen

Jos toimintasäteen riittävyys ja auton kokoluokka täsmäävät, seuraavaksi pitää pohtia, kuinka sähköautoa pystytään lataamaan.

Kerrostalossa asuvan kannattaa varmistaa sähköauton lataamismahdollisuus taloyhtiöltä etukäteen. Jos asuu omakotitalossa tai erillistalossa, kotilatausaseman asennus on mahdollista.

Kortelaisen mukaan erillinen kotilatausasema on sähköauton käytön kannalta melkeinpä ehdoton, sillä sellaisesta sähköauto latautuu riittävän nopeasti, muutamassa tunnissa tyhjästä täyteen. Tavallisesta pistorasiasta virtaa tulee sen verran hitaasti, että auton akuston lataus vie aikaa moninkertaisesti.

Kortelaisen mukaan sähköautojen hinnat ovat tällä hetkellä vielä muita autoja korkeammat, minkä syy on yksinkertaisesti pienemmissä valmistusmäärissä.

–Ylipäätään sähköautosta voi esittää kysymyksen: ”Sopiiko se minun jokapäiväiseksi kulkuneuvokseni”, Kortelainen kiteyttää.

Hybridillä toimintasäde ei tule vastaan

Jos sähköauto ei tule kysymykseen, voi vaihtoehtoa lähteä etsimään hybridiautosta. Sopiva malli löytyy todennäköisesti helpommin.

–Hybridejä on nykypäivänä laidasta laitaan – pienistä isoihin. Hintaluokka on 30 000 eurosta jopa 100 000 euroon, Kortelainen sanoo.

Hybridissä on paljon etuja. Kokonsa ja tilojensa puolesta jokaiselle löytyy varmasti hyvä vaihtoehto. Sen lisäksi ladattavan hybridin etuna on se, että sillä voi taittaa pienet päivittäiset ajot jopa pelkällä sähköllä. Ladattavien hybridien toimintasäteet ovat yleensä noin 30-50 kilometriä sähkön voimin.

–Jos mielii pidempään matkaan, hybridissä se ei ole rajoite. Lisäksi käytettyjen hybridien valikoima alkaa olla jo hyvä, vaikka vielä tarjontaa ei ole runsaasti, Kortelainen toteaa.

Hybridissä myös hinta on usein osuva vastaavaan bensiini- tai dieselkäyttöiseen autoon verrattuna. Hybridin kohdalla siihen vaikuttavat pienemmät päästöt ja sen myötä pienempi verotus. Pienemmät päästöt ja kulutus johtuvat yksinkertaisesti siitä, että hybridin bensiini- tai dieselmoottoria avustaa sähkömoottori ja ladattava akusto. Se pienentää polttomoottorin käyttöä ja näin ollen fossiilisen polttoaineen kulutusta.

–Itse koen, että hybridit monesti kannustavat ajamaan polttoainetta säästellen. Sellaisella ajaessa on koko ajan pieni kilpailu itsensä kanssa päällä, Kortelainen sanoo.

Kortelaisen mukaan hybridiautolla ajo on muutenkin miellyttävää, koska sähkömoottori avustaa polttomoottoria alakierroksilta saakka ja tarjoaa mukavaa vääntöä ajamiseen.

Bensiini ja diesel pitävät vielä pintansa

Tommi Kortelainen mainitsee yhtenä ekologisena vaihtoehtona myös kaasuautot, joita Laakkosen valikoimasta löytyy muutamia. Autojen toimintasäteet ovat hyvät, koska kaasun lisäksi polttoaineena on bensiini. Jos pelkällä kaasulla pystyy ajamaan, ajaminen on todella edullista, sillä tällä hetkellä kaasua tarjotaan jopa kiinteään kuukausihintaan – tankkasi sitä sitten kuinka paljon tahansa.

–Se on loistava tuki tähän systeemiin, Kortelainen sanoo.

Kortelainen ei kuitenkaan usko, että kaasuautot tulisivat koskaan nauttimaan kovinkaan merkittävää osaa ekologisesta autoilusta. Tähän luonnollisesti vaikuttavat myös autotehtaiden päätökset polttoainevaihtoehdoista. Silti Kortelainen pitää kaasuautoa varteenotettavana vaihtoehtona.

Kortelaisen mukaan myöskään bensiini ja diesel eivät poistu vielä pitkään aikaan, vaan pysyvät vielä pitkään autoilussa mukana – päinvastoin, molemmat tekniikat kehittyvät vielä paljon tulevina vuosina.

 

Katso Jukka Mildhin Hyundai IONIQ Hybrid -koeajovideo:

Lue myös:

Osta auto netistä: verkkokauppa mullisti autojen myynnin!

Vaihtoautoa hankkimassa? Näillä vinkeillä saat vastinetta rahoillesi!