kaupallinen yhteistyö

Uusi auto löytyy yhä useammin netistä. Sellaisen hankkiminen on nykyään hyvin helppoa.

Auto netistä – uhka vai mahdollisuus? Auton hankkiminen netistä voi tuntua aluksi hieman vieraalta, mutta se on jo täysin nykypäivää.  Viime vuoden loppupuolella Laakkonen-konserni lanseerasi ensimmäisenä autoalan toimijana aidon autojen verkkokaupan. Kokemukset ovat olleet varsin positiivisia, ja verkkomyynti lähti lentoon välittömästi.

– Lanseerasimme autojen verkkokaupan viime vuoden marraskuussa ja jo ensimmäisellä viikolla myimme autoja. Verkkokauppa on yllättänyt meidät erittäin positiivisesti, Laakkonen autokonsernin markkinointijohtaja Tea Koivisto sanoo.

Suurin yllätys verkkokaupassa Koiviston mukaan oli, että autot ovat olleet melkeinpä sitä toista ääripäätä, mitä alun perin Laakkosella arveltiin verkossa myytävän.

– Verkosta ostetut autot ovat olleet kalliimmasta hintaryhmästä eikä suinkaan niitä halvimpia pikkuautoja, kuten ehkä alkuun odotimme, Koivisto sanoo.

Auto löytyy tulevaisuudessakin verkosta

Verkkokaupan hyvä vastaanotto rohkaisee entistä enemmän kehittämään verkkokauppaa. Verkon kautta myytävien autojen osuus kokonaismyyntimäärästä kasvaakin koko ajan ja Koiviston mukaan verkkokaupan kävijämäärät ovat koko ajan kasvussa.

– Verkkomyynti on autojen osalta kuitenkin vielä alkuvaiheessaan ja suurin osa kuluttajista ei vielä ole sitä omakseen ottanut. Pitkällä tähtäimellä verkon rooli kuitenkin varmasti vain kasvaa ja aivan lähitulevaisuudessa autokaupasta voi siirtyä verkkoon jo joitakin kymmeniä prosentteja. Kysymys on paljolti siitä, miten helpoksi ja luotettavaksi ostoprosessi on tehty, ja kuinka hyvä tarjonta verkossa on, Koivisto uskoo.

Verkkokaupan kasvua ruokkii myös laakkonen.fi-verkkosivuston hyvä julkisuuskuva. Verkkosivusto oli jo vuonna 2015 tehdyn IRO Researchin mukaan spontaanilta tunnettavuudeltaan Suomen kolmanneksi tunnetuin autojen markkinapaikka heti suurimpien vaihtoautoportaalien jälkeen.

Verkkokauppa tarjoaa laajan valikoiman

Tällä hetkellä Laakkosen verkkokaupassa on tarjolla vaihtoautoja, jotka ovat käyneet läpi joko Laakkosen oman laajan 95 kohdan kuntotarkastuksen tai Audi-, BMW– ja Volkswagen-autojen kohdalla tehtaan omat kriteerit täyttävän kuntotarkastuksen. Lisäksi myynnissä on uusista autoista joitakin varastovalikoimassa olevia yksilöitä.

Tulevaisuudessa verkkokaupasta löytyvät myös uudet autot. Laakkosen tavoitteena onkin tehdä autojen verkkokaupasta Suomen tunnetuin ja paras autoliikkeen verkkopalvelu.

–Olemme lähteneet rakentamaan tulevaisuuden palvelua. Emme suinkaan ole vielä siellä, mitä tavoittelemme, Koivisto sanoo.

Laakkosen verkkokaupassa asiointi on helppoa ja vaivatonta. Kauppaa voi tehdä 24 tuntia seitsemänä päivänä viikossa. Yhtä ja selkeää asiakasryhmää, keneen verkkokauppa uppoaisi parhaiten, on Koiviston mukaan tosin hankala nimetä.

–Verkkokauppa puhuttelee kuitenkin naisia – ehkä juuri sen helppouden ja vaivattomuuden kautta. Asiakkaat ovat olleet myös hyvin tyytyväisiä palvelun nopeuteen ja helppouteen, Koivisto pohtii.

Näin kauppa toimii

Laakkosen verkkokauppa toimii www.laakkonen.fi/autohaku/vaihtoautot -internet-osoitteessa. Löydettyään sopivan auton asiakas voi varata sen itselleen maksamalla 500 euron varausmaksun tai ostaa sen suoraan verkossa joko maksamalla auton käsirahan tai koko auton hintaa vastaavan summan. Verkossa voi hakea myös suoraan rahoitusta autolleen, ja rahoituspäätöksen saa heti. Verkkokaupassa on myynnissä Laakkosen koko maan kattava vaihtoautovarasto. Helsingissä asuva voi siis löytää sopivan auton itselleen esimerkiksi Joensuun liikkeestä. Tällöin auto luovutetaan asiakkaalle joko lähimmässä Laakkosen liikkeessä tai toimitetaan asiakkaan kotiovelle näin sovittaessa.

 

Tsekkaa myös vinkit uudeksi autoksi:

Škoda Kodiaq – älykäs tilaihme

Vihdoin Suomessa: kohti kesää BMW:n uudella 5-sarjan Touringilla!

Koeajossa – täysin uudenlainen Opel Insignia Grand Sport!