Urheilijoiden ja voimailijoiden suosima 5 x 5 -treeni on simppeli ja tehokas: perusliikkeitä on vain viisi ja silti lihakset ja voima kehittyvät vauhdikkaasti.

Puuduttavan tutun kaavan, kolme sarjaa ja kymmenkunta toistoa, sijaan teet viisi sarjaa ja viisi toistoa raskaammilla painoilla. 5 x 5 -treeni on turvallinen ja painoja lisätään usein mutta maltillisesti. Samalla tekniikkasi kehittyy nopeasti.

Aikaa 5 x 5 -treeniin kuluu vain niukat 45 minuuttia. Olet jo matkalla salilta kotiin siinä vaiheessa, kun kahden tunnin jalkatreeniä vääntävä kaverisi vasta pääsee vauhtiin. Katso treenivideo!

Tehotreenin salaisuudet

1. Voima kasvaa ennätysvauhtia
Lihasvoima kehittyy tutkitusti tehokkaimmin silloin, kun tehdään lyhyitä sarjoja. Niissä kroppa joutuu kerralla iskemään kaikki lihaksen osat maksimaalisesti töihin, sillä muuten ei saa painoja ylös. Pidemmissä sarjoissa lihaksia ohjaava hermosto voi ikään kuin kierrättää töissä olevia lihaksen osia. 5 x 5 -treeni estää tämän kierrätyksen, ja siksi voima kasvaa nopeasti.

2. Lihasmuodot tulevat esiin
Lihaksen koolla ja voimalla on lähes suora yhteys. Kun vahvistut, myös lihaksesi kasvavat. Ja mikä parasta, juuri oikeista paikoista! Käytetyt liikkeet treenaavat reisiä, olkapäitä, pakaroita ja selkää. Kädet joutuvat hommiin kaikissa yläkropan liikkeissä, joten myös niihin kehittyy sporttisia muotoja.

3. Aineenvaihdunta tehostuu
Liikkeet, kuten kyykyt ja kulmasoutu, aktivoivat isoja lihasryhmiä ja kova treeni nostaa aineenvaihduntasi kierroksille jopa 2–3 päiväksi. Kun treenaat kolme kertaa viikossa, kehosi on hyvällä tavalla ylikierroksilla koko ajan, ja voit myös syödä enemmän keräämättä rasvaa kehoon.

Vaatteet: Niken paita 60,50 e, Puman shortsit 44,90 e ja Adidaksen kengät 199 e, Stockmann (puh. 09 1211).

Lue myös: 

Kahvakuulalla saat vain kuukaudessa hyviä tuloksia – katso tehotreeni videolta

Vanha kunnon banaani – yhä treenarin parasta pikaruokaa

Ajanpuute ei enää ole tekosyy – neljän minuutin HIIT-treeni

Juttu on alun perin julkaistu Fit-lehdessä 4/2015.