kaupallinen yhteistyö

Asiantuntija antaa vinkit, kuinka välttää kolari.

Suosittu lastenlaulukin sen tietää – monta vaaraa ompi eessä! Totta. Liikenne on täynnä monenlaisia vaaroja ja kolari voi johtua monesta eri tekijästä. Kaikista onnettomuuksista ei aina selviydy pelkällä valppaalla mielellä.

Jälkimarkkinoinnin myyntipäällikkö ja asiantuntija Ville Raatikainen Laakkoselta antaa ohjeet, kuinka yleisimmistä liikenteen vaaroista selviää kaikkein parhaiten. Kun nämä asiat pitää mielessä, sujuu autoilu turvallisemmin.

1. Keliin ei voi vaikuttaa, ajamiseen kyllä

Ajokeli voi vaihdella tien päällä päivän aikana useasti ja hyvinkin nopeasti, täydestä auringonpaisteesta mustaan jäähän tai rankkasateeseen.

– Ajonopeus täytyy sopeuttaa kelin mukaan. Nyt on vielä kesärengaskausi ja näin syksyllä pitäisi pitää erityisesti huolta, että kesärenkaissa on riittävästi urasyvyyttä esimerkiksi kovien sateiden varalta. Kun talvikausi alkaa, kitkarenkaat kannattaa laittaa alle mieluummin ajoissa kuin liian myöhään. Syksyllä eteen voi tulla yllättäviäkin tilanteita, kun sää ja lämpötilat vaihtuvat. Talvirenkaat saa ja pitää laittaa alle kelin niin vaatiessa.

kolari

2. Eläimet aiheuttavat yllätyksiä

Hirvet, pienemmät hirvieläimet ja myös pieneläimet voivat aiheuttaa tien päällä vaaratilanteita.

– Hirvet tulevat eteen yllättäen ja voivat aiheuttaa isoa vahinkoa. Pienikin eläin juostessaan auton eteen voi säikäyttää kuljettajan niin, että siitä voi aiheutua vahinkoa. Kun illat pimenevät, tien päällä kannattaa olla tarkkana. Kuljettajan tulee pitää auton valot ja pyyhkijät kunnossa.

–  Jos autossa on uudenlaista teknologiaa onnettomuuksien varalle, niitä kannattaa käyttää hyväksi, vaikka ne aiheuttaisivatkin ärsyttäviä piippauksia. Teknisillä apuvälineillä voi olla monessa tilanteessa tärkeä merkitys.

3. Huomioi muut tiellä liikkujat

Tiellä liikkuu monenlaisia ja monen kokoisia ajoneuvoja. Autojen lisäksi teillä on moottoripyöräilijöitä, pyöräilijöitä sekä jalankulkijoita.

– Liikenne on joukkuepeliä, jossa ”minä itse” -asenne ei ole suotavaa. Vaikka autoissa on käytössä hienoja teknologioita: kuolleen kulman varoittimia, hätäjarrutustoimintoja ja vaikka mitä, eivät ne koskaan korvaa ajajan omaa valppautta. Liikennettä tulee seurata. Kohteliaisuus on hyve ja kaikkia tiellä liikkujia tulee kunnioittaa.

4. Matkapuhelin pois ajon ajaksi

Matkapuhelimesta on tullut kapistus, joka kulkee aina mukana. Puhelinta räplätään koko ajan – valitettavasti autoillessakin.

–Tämä on nykyajan vitsaus ja tähän syyllistyy valtaosa autoilijoista. Suljetulla alueella jokainen voi kokeilla: yrittää ajaa autoa ja käyttää matkapuhelinta samalla – autohan menee aivan muualle kuin sen pitäisi. Matkapuhelin telineeseen oikealle paikalle, käytetään puheohjausta ja hands free -toimintoa. Jos tekstiviesti on aivan pakko saada eteenpäin ajaessa, niin käytettään sanelua. Mieluummin kuitenkin pysäytetään auto soittamisen ja tekstailun ajaksi.

5. Pidä huolta auton kunnosta

Auto kuluu ajettaessa ja huonokuntoinen auto voi olla myös vaarallinen.

– Kun auton pitää kunnossa, ajaminen on rennompaa. Hyvin huolletulla autolla ei pitäisi tulla yllätyksiä. Kun auto pysyy kunnossa, myös erilaiset vaaratekijät pienenevät. Auton kunto tarkastetaan katsastuksessa ja nykyään voi saada myös palveluita, joihin sisältyy auton huolto ja katsastus samaan hintaan. Ennen kaikkea autoilijan kannattaa pitää renkaiden kunto hyvänä, se on auton ainoa kontakti tiehen.

6. Kolari vaanii väsynyttä ajajaa

Autolla pidemmän matkan ajaminen väsyttää. Väsyneenä ajaminen on aina vaarallista.

– Väsymys vaikuttaa huomattavasti ajosuoritukseen ja väsyneenä ajajalta jää paljon havainnoimatta liikenteestä. Hyväkuntoinen auto sekä sen hyvät varusteet helpottavat ajamista. Pitkillä matkoilla kannattaa laittaa kokenein ja pirtein kuljettaja ajamaan pidemmät siivut. Sen lisäksi tarvittavista tauoista tulee pitää huoli matkan aikana. Tauoilla on suora vaikutus kuljettajan vireyteen.

7. Tule nähdyksi

Autolla ajettaessa täytyy itse nähdä hyvin, mutta tulla myös nähdyksi.

– Nyt syksyllä hämärtää ja saattaa olla sateista, joten näkyvyys heikkenee. Ajonopeus pitääkin mukauttaa näkyvyyden mukaan. Sankassa sumussa esimerkiksi hiljennetään reilusti ajonopeutta, sillä toinen auto voi tulla yllättäen perä edellä vastaan sumun seasta. Valot tulee pitää kunnossa, jotta nähdään ja myös näytään. Pikahuolto auttaa esimerkiksi polttimoiden vaihdoissa. Myös pyyhkijöiden, pissapojan sekä tuulilasin kunnosta on hyvä huolehtia.

8. Tippa voi tappaa

Päihteet ja autoilu eivät kuulu yhteen.

– Koskaan ei voi olla varma, mitä liikenteessä tulee vastaan. Päihtyneitä kuljettajia on valitettavasti liikaa. Liikennettä tulee seurata ja olla aina valmiina myös puuttumaan, jos havaitsee jonkun toisen nousevan ratin taakse humalassa. Puuttumiskynnys ei saa olla iso vaan poliisille on aina tehtävä ilmoitus epäilyttävästä kuljettajasta.

9. Tien kunto

Suomen tiet ovat paikoitellen huonossa kunnossa.

– Sateet ja viime vuosien vaihtelevat talvet ovat syöneet tiet huonoon kuntoon. Routareiät tiessä voivat aiheuttaa vaurioita auton alustalle ja renkaille. Jos sellaiseen ajaa, vauriota renkaassa tai auton alustassa ei välttämättä näe heti, vaan se ilmenee vasta myöhemmin. Tällaiseen tilanteeseen on hyvä varustautua esimerkiksi liikkumisturvalla. Se on oikeastaan paras apu yllättävän tilanteen sattuessa.

10. Kuljettajan asenne voi aiheuttaa kolarin

Kuljettajalta vaaditaan liikenteessä pelisilmää ja asennetta.

– Asenne ratkaisee, myös liikenteessä. Valitettavasti muiden huomioiminen liikenteessä on Suomessa heikolla tasolla. Esimerkiksi suojatiekäyttäytymisessä Suomessa on paljon parannettavaa. Ihmishenki on kallisarvoisin – liikenteessäkin, Ville Raatikainen Laakkoselta päättää.

Lue lisää autoilun turvallisuuteen liittyviä artikkeleja:

Autoilija – tämä voi pelastaa henkesi kolarin sattuessa!

Vaihtoautoa hankkimassa? Näillä vinkeillä saat vastinetta rahoillesi!